Szukaj w działach:

Start-upy na rynku motoryzacyjnym

 

International Automotive Business Meeting Wykłady
 

Czy start-upy mają szansę wyróżnić się na rynku motoryzacyjnym? Jak zmienia się branża? Czego oczekuje się od młodych firm z sektora motoryzacyjnego? Podczas nadchodzącej trzeciej edycji International Automotive Business Meeting eksperci i uczestnicy dyskutować będą między innymi na te tematy.

Elektromobilność i pojazdy autonomiczne odmieniają podejście do mobilności. Popularność zyskują systemy car-sharingowe, oparte na pojazdach elektrycznych, które mogą poruszać się po bus pasach czy wjeżdżać do centrów miast i parkować za darmo. Włączenie w przyszłości pojazdów autonomicznych do systemów mobilności na żądanie może zasadniczo zmienić relację człowiek-samochód. 

„Producenci przestaną sprzedawać towar-samochód, a zaczną sprzedawać usługę-mobilność. I na tym polu mogą mieć konkurencję z innej niż dotychczas strony. Ta zmiana w podejściu do mobilności może okazać się szansą dla młodych firm i start-upów. W zmieniającej się rzeczywistości dostawcy mobilności będą potrzebowali szytych na miarę rozwiązań sprzętowych i systemów IT, z którymi młode firmy będą mogły się przebić” – podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Kluczowe kryteria

Większość młodych firm technologicznych w sektorze motoryzacyjnym to przedsiębiorstwa informatyczne koncentrujące się na rozwiązaniach dla pojazdów autonomicznych i usługach mobility-as-a-service. W ostatniej dekadzie producenci OEM, jak również dostawcy poziomu Tier1 nie mieli najnowszych rozwiązań w takich obszarach jak: transfer danych, blockchain, cyber-bezpieczeństwo, komunikacja między pojazdami czy też inteligentne zarządzanie energią w pojeździe oraz między pojazdem a budynkiem. Korporacje informatyczne, takie jak Intel, Google, Samsung czy Apple kupują młode, dobrze prosperujące firmy technologiczne, które szukają możliwości rozwoju na rynkach światowych. Giganci motoryzacyjni tacy jak, Volkswagen, koncern PSA, BMW oraz Mercedes także inwestują w start-upy technologiczne.

Indywidualne małe przedsiębiorstwa technologiczne często mają problem z przejściem przez kolejne poziomy decyzyjne w celu przedstawienia swojego rozwiązania w postaci POC, czyli proof-of-concept, które wymagają nadal weryfikacji komercjalizacji produktu. Z tego powodu otwartość kadry zarządzającej w lokalnych oddziałach międzynarodowych koncernów i jej chęć do korzystania z wewnętrznych kanałów komunikacji, mogą pomóc w budowaniu obiecujących relacji między start-upami, a dostawcami Tier1.    

„W relacjach z dostawcami Tier 1 słyszy się, że każdy potencjalny dostawca musi spełnić określone kryteria co do posiadania certyfikatów jakości, doświadczeń w motoryzacji oraz minimalnej wysokości rocznych obrotów. Wiadomo, że zależy im na stabilnych, przewidywalnych i doświadczonych partnerach. Młode firmy technologiczne niekonieczne spełniają na początku te wymogi. Nie możemy jednak wylać dziecka z kąpielą. Niektóre kraje europejskie inwestują w centra kompetencji i w parki technologiczne, aby skumulować potencjał i kapitał intelektualny zgromadzony w spółkach technologicznych. Tym samym tworzą magnes dla przyciągania oddziałów badawczo-rozwojowych dostawców Tier 1 i promują ich lokalizację w pobliżu takich centrów, gdyż mogą dołączyć do setek inżynierów i badaczy związanych z tymi start-upami” – mówi Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM)

Wiele wymagań oraz perspektyw

Obserwujemy pojawienie się nowych łańcuchów dostaw dla przemysłu motoryzacyjnego pod względem elektromobilności i pojazdów autonomicznych. Firmy pracujące nad nowoczesnymi technologiami mają dziś okazję pojawić się wśród producentów w branży i zaoferować im długą perspektywę rozwoju. Są to głównie dostawcy lekkich materiałów, firmy specjalizujące się w elektronice, systemach informatycznych, sensorach i kamerach do pojazdów autonomicznych. Droga do współpracy jest długa, więc należy już teraz się do niej odpowiednio przygotować - eksperci rynkowi doradzają młodym firmom.

„Bycie dostawcą do sektora motoryzacyjnego to konieczność spełniania wyśrubowanych norm jakości, wdrożenia odpowiednich procedur i systemów, których od dostawców oczekują producenci pojazdów. Marża w przemyśle motoryzacyjnym jest niewielka, co wymaga od producentów wysokiej optymalizacji procesów produkcyjnych, którą można uzyskać przez automatyzowanie procesów produkcyjnych i wdrażanie nowych technologii Industry 4.0. Pozyskanie takiej wiedzy i umiejętności na Śląsku stwarza Śląski Klaster Motoryzacyjny Silesia Automotive & Advanced Manufacturing. Klaster to platforma współpracy na rzecz rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w naszym regionie, poprzez cykliczne warsztaty, wymianę dobrych praktyk, szkolenia i seminaria podnosi świadomość i kompetencje firm, także tych, które dopiero raczkują w branży. Klaster buduje również biznesowe środowisko do rozwoju i lokowania nowych inwestycji z sektora motoryzacyjnego w naszym regionie” – podsumowuje Łukasz Górecki, Menadżer Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

W trakcie konferencji takich jak: Auto.Code (software), OSS.5 (systemy bezpieczeństwa dla pojazdów autonomicznych), AutoSens (komunikacja między pojazdami), czy International Automotive Business Meeting, dostawcy Tier 1 mają okazję zetknąć się z firmami technologicznymi. Zgodnie z mottem Leading Mobility koncern MAGNA zarządzają własną platformą wsparcia dla start-upów, natomiast w ramach inicjatywy STARTUP AUTOBAHN! firmy z sektora motoryzacyjnego w Niemczech zapraszają do współpracy innowacyjne zespoły.

„Rozwój elektromobilności jest dla młodych firm nie tyle wyzwaniem, co przede wszystkim szansą. Za przykładem Tesli, która z lokalnego start-upu wyrosła na czołowego producenta samochodów elektrycznych, podążają dziesiątki przedsiębiorstw z całego świata. Można tu wymienić szereg producentów chińskich (m.in. NIO, NEVS czy Byton), zachodnioeuropejskich (szwedzkie Uniti czy niemiecki e.GO Mobile), chorwackiego Rimaca, lub polskie Triggo. Wszystkie te firmy zamierzają wykorzystać fakt, że oferta rynkowa w segmencie pojazdów elektrycznych jest na dziś o wiele skromniejsza niż w przypadku samochodów spalinowych” – mówi Maciej Mazur, CEO PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych).

Drugi dzień International Automotive Business Meeting koncentruje się przede wszystkim na budowaniu kontaktów biznesowych. Firmy, w tym także start-upy będą miały szansę poszerzenia grona kontrahentów i nawiązania nowych kontaktów za pośrednictwem platformy B2B Match, w trakcie sesji Business Mixer oraz indywidualnych spotkań, w tym z VIP Buyerami. 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

REJESTRACJA ONLINE

Organizatorami spotkania International Automotive Business Meeting są: Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE), Klaster Silesia Automotive & Advanced Manufacturing, Miasto Dąbrowa Górnicza, Miasto Sosnowiec, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Do grona współorganizatorów należą: Japan External Trade Organization (JETRO), Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, Niderlandzko-Polska Izba Gospodarcza, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Advantage Austria, Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza.


Więcej o Konferencji na Staleo.pl


Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm

Dodano 07.11.2019
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Reklama

  • Reklama

  • Reklama

    Newsletter

    Reklama

    Targi

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy