Szukaj w działach:

Aluminium, czyli jak zbudować zieloną markę

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

Model biznesowy zorientowany na zysk powoli staje się przeszłością, a coraz więcej marek chce wziąć odpowiedzialność za wpływ swoich działań na środowisko. W tej chwili wiodące hasło kapitalistycznej gospodarki mogłoby brzmieć – więcej, ale pozyskanych etycznie, dłużej pozostających w użyciu i bardziej odpowiedzialnych produktów. Najwięksi giganci deklarują ograniczenie produkcji plastiku, zmniejszenie emisji CO2 czy wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii i surowców wtórnych. W jaki sposób przemysł może wspierać te inicjatywy i jak budować przyszłość niskoemisyjną? Przyglądamy się zielonym rozwiązaniom.

Coca-Cola, McDonald's, Ikea, Apple - światowi faworyci prześcigają się w deklaracjach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i szukają sposobów na wprowadzenie rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Zastosowanie w produkcji surowców z recyclingu, korzystanie z odnawialnych źródeł energii, czy zmniejszanie swojego śladu węglowego - niektóre z tych działań faktycznie wynikają z filozofii firmy, inne wynikają z oczekiwań konsumentów i presji wywieranej na ich ulubione marki. W dobie zbliżającego się kryzysu klimatycznego rynek przechodzi pewnego rodzaju transformację, a decyzje klientów nie są już oparte wyłącznie na cenie. Dla kupujących istotne staje się, czy produkty, na które wydają pieniądze i firmy, które wspierają swoimi wyborami, szkodzą planecie. Okazuje się, że coraz więcej osób gotowych jest zapłacić więcej, aby uniknąć tej odpowiedzialności. Jednym ze sposobów tworzenia bardziej zielonych rozwiązań i przekonania grupy odbiorców świadomych ekologicznie jest stosowanie materiałów produkcyjnych, które nie przyczyniają się do rozwoju globalnego składowiska, ale nadają się do recyklingu. Aluminium jest jednym z takich materiałów, który z powodzeniem zastąpił stal i tworzywa sztuczne w wielu gałęziach przemysłu.

Aluminium budulcem przyszłości

Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, że aluminium jest obecne na każdym kroku. W budownictwie wysokościowym ukryte są profile aluminiowe, które są również używane do produkcji dużych przeszkleń w modnym budownictwie loftowym, a wiele przejeżdżających samochodów ma aluminiowe felgi i elementy nadwozia. Żeby nie szukać daleko - w obudowach naszych laptopów, smartwatchy czy w garnkach w kuchni pojawia się aluminium. Ze względu na rosnącą popularność tego materiału i jego powszechne zastosowanie tak ważne staje się, by każdy producent wykorzystujący aluminium miał świadomość, skąd ono pochodzi i wiedział, czemu i czy warto się nim chwalić. Jednym z celów ulepszania rozwiązań przemysłowych wdrażanych przez markę Hydro jest pomoc firmom w promowaniu bardziej ekologicznych produktów. Wykorzystanie aluminium z recyklingu to jedno z rozwiązań, które może pozytywnie wpłynąć na wizerunek organizacji i zwiększyć atrakcyjność jej oferty.

Jak pozyskać dobre jakości aluminium

Obecnie w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku w ofercie marki Hydro pojawiły się dwie nowe propozycje: REDUXA - certyfikowane, niskoemisyjne aluminium o maksymalnym śladzie węglowym wynoszącym 4,0 kg CO2 na 1 kg aluminium, a także CIRCAL będące gamą najwyższej jakości produktów z aluminium zawierających co najmniej 75% odpadów poużytkowych pochodzących z recyklingu. Stop REDUXA ze śladem węglowym 4,0 kg CO2 na 1 kg aluminium to obecnie najmniej emisyjny surowiec dostępny na rynku. Przy europejskiej średniej wynoszącej dla przemysłu surowcowego i konsumpcji 8,7 oraz średniej światowej wynoszącej 18 osiąga on aż 2- i 4,5-krotnie lepsze wyniki. - „Uzyskanie tego rezultatu było możliwe dzięki zastosowaniu w naszych norweskich zakładach podejścia all-in, które pozwoliło nam kontrolować cały proces. Podczas produkcji stopu REDUXA boksyt oraz tlenek glinu są pozyskiwane z tego samego źródła i przetwarzane w wyselekcjonowanych hutach o podwyższonej wydajności wykorzystujących energię wodną” - wyjaśnia Katarzyna Piekarska, Dyrektor Sprzedaży Hydro Extrusion East Europe.

Dlaczego te rozwiązania są tak atrakcyjne? - „Użycie tych materiałów umożliwia producentom, którzy się na nie zdecydują, dążenie do zerowej emisji i zmniejszenia śladu węglowego swoich produktów” - uzupełnia Katarzyna Piekarska, Dyrektor Sprzedaży Hydro Extrusion East Europe. W rezultacie pomaga to budować reputację zielonej firmy, która jest wrażliwa na losy naszej planety. Jeszcze ważniejsze jest jednak to, że decyzja o zastosowaniu niskoemisyjnego lub wtórnego aluminium - oprócz korzyści wizerunkowych – ma realne i długofalowe znaczenie dla przyszłości naszej planety.

W kolejce po korzyści – najbardziej „aluminiowe” sektory

Stopy REDUXA i CIRCAL mogą być z powodzeniem stosowane w branżach, które silnie opierają swoje innowacje na aluminium i gdzie jego wykorzystanie przynosi największe zmiany na lepsze. Cały sektor transportu i przemysł motoryzacyjny już od dawna osiąga wymierne korzyści ze stosowania aluminium - realne zmniejszenie nawet o 20%-40% masy pojazdów np. samochodów osobowych czy składów kolejowych zwiększa ich wydajność i zmniejsza zużycie paliwa. W przypadku aut ciężarowych rośnie również ich nośność i ładowność. Oszczędności i lepsza wydajność to główne powody, dla których projektanci marek takich jak Audi, BMW czy Land Rover tak bardzo chcą sięgnąć po to rozwiązanie. W efekcie branża transportowa w Europie zużywa ponad 30% zasobów aluminium, dlatego zainteresowanie wtórnymi źródłami tego surowca rośnie przy najwyższych możliwych parametrach. 

Następnym dużym sektorem przodującym w wykorzystaniu aluminium jest przemysł budowlany, przed którym stoją coraz większe wyzwania. Jednym z celów Europejskiej Komisji ds. zrównoważonego rozwoju jest stworzenie sytuacji, w której do 2050 r. wszystkie budynki będą funkcjonować przy zerowej emisji dwutlenku węgla. REDUXA mogą także wesprzeć produkcję infrastruktury odnawialnych źródeł energii i na mniejszą skalę być wyróżnikiem np. producentów mebli.

Niezależnie od branży za każdym razem wybór wtórnego aluminium z pewnego źródła ma pozytywny wpływ na wizerunek zaangażowanej, zielonej marki. Należy również pamiętać, że to, co obecnie wydaje się być kaprysem ekologicznym i tylko jedną z możliwości, stanie się normą na przestrzeni kilku lat. Postanowienie o wprowadzeniu stopów REDUXA i CIRCAL przygotuje producentów i wykonawców do przyszłych zmian w regulacjach i obostrzeniach, a już teraz korzystanie z tych rozwiązań może być zaletą, która pozwala wygrywać przetargi w bardziej zaawansowanych ekologicznie projektach, w których kluczowa jest niska emisyjność. Wtórne aluminium jest zdecydowanie asem, którego warto mieć w rękawie i lekki stop, który naprawdę może odciążyć naszą planetę.


Źródło: Hydro Extrusion


HYDRO EXTRUSION POLAND SP. Z O.O.
Kopernika 18
64-980 Trzcianka
+48 728 431 019
POWIĄZANE
Targi TransLogistica Poland 2021 już za nami VIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie - wiodącego...
Packaging Innovations - kluczowe targi branży Pandemia zmieniła rynek opakowań. Z jednej strony silny i dynamiczny rozwój e-comm...
Jak utrzymać czystość w zakładzie produkcyjnym? Dostawca usług tekstylnych jakim jest firma Mewa zapewnia firmom zrównoważone i wy...
Co czeka branżę automotive? Już 21 maja br. międzynarodowi liderzy oraz lokalni eksperci spotkają się na pierwszym Au...
OX Quote - wycena online komponentów ze stali Nowy trend w kalkulacjach online nabiera tempa. W przyszłości producenci komponentó...
Branża opakowań spotka się na Targach Taropak Merytoryczne konferencje i techniczne warsztaty, specjalne branżowe strefy, pokazy nowych...
Partnerzy