Szukaj w działach:

Zastosowanie systemu ERP w przemyśle

Zastosowanie systemu ERP w przemyśle


Jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki w Polsce jest produkcja mebli. Polskie meblarstwo rozkwita – szacuje się, że eksport mebli osiąga w naszym kraju około kilkunastu miliardów złotych, dzięki czemu zyskujemy na rynku międzynarodowym.


Coraz częściej, aby wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, producenci mebli tworzą produkty na zamówienie, w atrakcyjnych cenach. Dzięki systemowi ERP proALPHA możesz osiągnąć optymalne rezultaty i efektywność kosztową. 

Efektywność kosztowa wymaga ścisłego określenia standardów produkcji i uspójnienia jej procesów. W przypadku produkcji zleceniowej oraz projektowej należy integrować systemy CAD z systemami ERP, co ma szczególne znaczenie w przypadku, gdy tworzy się nowe wzory oraz kolekcje. Przeniesienie informacji z systemu CAD do ERP jest wyjątkowo istotne w przypadku, gdy chcemy szybko wprowadzić zmiany w życie, przy jednoczesnej minimalizacji i przyspieszeniu pracy.

System ERP pozwala na przeniesienie cech produktów, umożliwiających budowanie marszrut technologicznych i optymalizację produkcji, a także na przeniesienie rysunków. W systemie proALPHA odpowiedzialny jest za to moduł proALPHA CA-Link, tworzący najnowsze standardy dla integracji procesów biznesowych. Dzięki niemu możliwe jest połączenie niemal wszystkich dostępnych na rynku systemów CAD z systemem ERP proALPHA.

System proALPHA gromadzi dane (między innymi rysunków i podzespołów) z użytkowanego przez siebie środowiska CAD, do których w sposób online mają dostęp konstruktorzy. Dzięki temu mogą oni w swobodny sposób korzystać z informacji takich jak terminy dostaw, dostępność oraz wymiary produktów. Mogą również dodawać struktury i rysunki produktów do centralnej bazy danych. CA-Link pozwala zatem na spójne i zautomatyzowane zarządzanie danymi konstrukcyjnymi, a system CAD odpowiedzialny jest za tworzenie modeli geometrycznych.

Integracja systemów CAD i ERP pozwala proALPHA na dokumentację całego cyklu życia produktów (od momentu konstrukcji aż do sprzedaży) oraz na przejęcie głównych zadań systemów Product Lifecycle Management (PLM) i Product Data Management (PDM)

Optymalizacja produkcji możliwa dzięki integracji pracy

Struktury produktów (BOM) są istotnym wynikiem procesu projektowania. Są one potrzebne podczas pracy przedsiębiorstwa w działaniach takich jak produkcja, przygotowanie do pracy, zakupy, a także podczas dokumentacji wymaganych komponentów. Dzięki integracji proALPHA z CA-Link struktury produktów nie muszą być poprawiane, ani rejestrowane wielokrotnie, a jedynie tworzone bezpośrednio z modelu CAD (możliwe jest rejestrowanie również pozycji niemodelowanych w systemie CAD, takich jak farby lub oleje). Nadzór nad tym, jakie konkretnie elementy i w jakim czasie przekazywane są do proALPHA prowadzi dział konstrukcji.

Niewątpliwą zaletą jest udostępnianie zmian działom jeszcze przed ich zatwierdzeniem, a także automatyczne przekazywanie produktów – zwłaszcza gdy mają one długie czasy dostaw lub gdy podlegają złożonym procesom planowania produkcji. Umożliwia to znaczne skrócenie terminów realizacji.

Struktury produktów można wyświetlać lub wizualizować na dwa sposoby – w formie tabelarycznej oraz jako interaktywny model 3D, który pracownicy innych działów mogą oglądać w przeglądarce. Pracownik działu zakupów może model 3D mierzyć na ekranie, podświetlać, ukrywać jego poszczególne komponenty lub obracać go.

Zautomatyzowane zamówienia personalizowane

Klienci coraz częściej decydują się na produkty indywidualne, spersonalizowane i nowoczesne – może stanowić to kolejne wyzwanie dla producentów mebli, szczególnie pod względem dopasowania wymiarów, koloru oraz innych cech i wytycznych otrzymanych bezpośrednio od klienta. Wraz z produkcją klienci oczekują jednak szybkich i sprawnie przepływających informacji, na temat daty oddania produktu, jego kosztów i możliwości wykonania. Producentom zależy więc na tym, by indywidualne zlecenia przenieść na zlecenia produkcyjne bez konieczności udziału konstruktora. Jak to zrobić?

RYS. 1 ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ TECHNICZNĄ W SYSTEMIE ERP DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ
 RYS. 1 ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ TECHNICZNĄ W SYSTEMIE ERP DLA BRANŻY MEBLARSKIEJ


W tym celu potrzebne jest takie narzędzie, które wyliczy cenę indywidualnych konfiguracji i zamieni oczekiwania klientów w gotowy BOM, marszrutę. Narzędzie to musi jednocześnie uniemożliwić wykonanie mebla, który nie jest możliwy w realizacji przez daną firmę. To narzędzie, to proALPHA – Konfigurator Produktu, który rejestruje oczekiwania klientów i przekształca je w indywidualnie dopasowaną marszrutę i strukturę. Wylicza także cenę, po czym możliwe jest wygenerowanie zlecenia produkcyjnego. Jest to możliwe zarówno w części desktopowej systemu, jak i przez portal B2B. System zaproponuje najwcześniejszy termin realizacji dzięki mechanizmom CTP. Narzędzie tego typu skraca więc czas zamówienia od jego złożenia do realizacji, dzięki czemu automatyzuje pracę konstruktorów oraz technologów.

Warunkiem poprawy elastyczności, terminowej realizacji zamówień i dostosowania do wymogów rynku jest automatyzacja procesów produkcji mebli. Szczególnie w momencie, w którym wymaga się od fabryk realizacji koncepcji Przemysłu 4.0, obejmującej cyfryzację gospodarki poprzez zwiększanie świadomości i wdrożenia w zakresie korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji. Mimo to, producentom wciąż bliżej do staromodnej idei 2.5. Aby zrozumieć, jak można to zmienić, warto poznać konkretny przykład.

Jak wygląda automatyzacja w produkcji mebli w praktyce?

Doskonałym przykładem realizacji automatyzacji w produkcji mebli jest case firmy AICHINGER GmbH z Niemieckiego Wendelstein, która aranżuje wnętrza należące do przemysłu spożywczego. Firma dostarcza oświetlenie, profesjonalne kuchnie i urządzenia do kawiarni, delikatesów, piekarni, sklepów mięsnych, restauracji, hoteli i supermarketów na całym świecie. Firma realizuje także w ekspresowym tempie duże projekty, nawet dla powierzchni sięgających 1500 m² - np. część spożywczo-usługowa lotniska w Wiedniu. 

RYS.2 AUTOMATYZACJA ZAMÓWIEŃ PERSONALIZOWANYCH W BRANŻY MEBLARSKIEJ
 RYS.2 AUTOMATYZACJA ZAMÓWIEŃ PERSONALIZOWANYCH W BRANŻY MEBLARSKIEJ


Rocznie przedsiębiorstwo realizuje około 2 tysiące indywidualnych projektów zabudów i wyposażeni profesjonalnych – co wymaga efektywnego zarządzania i zachowania różnorodności działań. Właśnie dlatego firma zdecydowała się na wdrożenie rozwiązania proALPHA ERP.

Główne korzyści tej decyzji widać gołym okiem: konfigurator produktu dostosowany został do 1200 różnych komponentów, zastosowano archiwizację oraz odczyt napływających i wpływających dokumentów, ulepszona została kontrola kosztów oraz wdrożono gwarancję szybkiej dostawy. Korzyści odczuli również pracownicy – systemu ERP używa 180 pracowników firmy, a sam system obejmuje wszystkie zadania. Każdy pracownik ma dostęp do tych samych statusów, cenników i dokumentów projektowych, co wpływa na poprawę komfortu pracy, zwiększa wydajność i optymalizuje koszty. CEO w AICHINGER GmbH, dr Hans-Georg Rummler podkreśla: „Używamy proALPHA od 2002 roku. Dzięki temu systemowi nadal możemy z powodzeniem się rozwijać.”.

Przed producentami mebli stoją wyzwania związane z nadchodzącą, nową rewolucją przemysłową. Właśnie dlatego powinni oni rozważać wprowadzanie nowoczesnych systemów. Pozycja lidera na rynku możliwa jest do utrzymania dzięki automatyzacji procesów produkcji mebli. Proces ten pozwala też na utrzymanie się w światowej czołówce producentów.

Nadzorowanie i planowanie produkcji krok po kroku jest więc możliwe, a odpowiednie narzędzie jest na wyciągnięcie ręki, jak pokazują przykłady wdrożeń systemów ERP. Poznaj korzyści i szczegóły wdrożenia – to szansa na rozwój i inwestycja na wiele lat!

Wdrożenie systemu ERP w branży meblarskiej – zobacz materiał Video:





Źródło: proALPHA


Dodano 22.07.2019
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Reklama

  • Reklama

  • Reklama

    Newsletter

    Reklama

    Targi

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy