Branżowi eksperci na TOP automotive 2018
Czwarta edycja Konferencji TOP automotive zgromadziła 170 przedstawicieli, z blisko 60 firm, a duża część z nich odwiedziła Konferencję nie po raz pierwszy.
Tegoroczne spotkanie odbyło się w dniach 28-30 listopada 2018 r. w Częstochowie. Wydarzenie zaskarbiło sobie już zainteresowanie jakościowców z branży motoryzacyjnej i jest rozpoznawanym punktem rocznego programu w agendzie polskiego automotive. Grono osób zaangażowanych w TOP automotive to również prelegenci Konferencji, będący przedstawicielami VDA QMC, OEM-ów, dostawców oraz partnerów. I w tym roku grono to nie zawiodło, a program był zapełniony od pierwszej do ostatniej minuty.
Inauguracja Konferencji
Spotkanie rozpoczęło się wieczorową porą, a jego tematyka koncentrowała się na wymaganiach prawnych i innych, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa wyrobu. Jako pierwszy swoje możliwości wsparcia w zakresie badań na potrzeby dopuszczenia jednostkowego i indywidualnego pojazdów oraz homologacji, przygotowania opinii technicznych, jak również opinii o innowacyjności, analiz technicznych i innych, przedstawił Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL. Następnie reprezentant Team Prevent nawiązując do poprzedniej prelekcji, wskazał wymagania prawne, branżowe i klientowskie, jakie należy spełniać w ujęciu bezpieczeństwa wyrobu.
Kolejny dzień pełen wiedzy
Drugiego dnia Konferencji program jest zawsze najbardziej napięty. W czasie czwartej edycji jeszcze mocniej niż zwykle. Organizatorzy oprócz panelu VDA QMC oraz panelu OEMów przygotowali także warsztaty.
Pierwszy z paneli - VDA QMC
VDA QMC, hołdując zasadzie continuous improvement, niezmiernie usprawnia zarówno swoje funkcjonowanie, jak i współpracę z licencjobiorcami. W dużej mierze na zasadach tej współpracy opierała się prelekcja dr Yuliyi Prakopchyk, Dyrektora Szkoleń i Rozwoju VDA QMC. Dr Yuliya nadmieniła również o zmianach zachodzących w społeczeństwach w ciągu ostatnich lat i związanej z nimi konieczności dostosowania się do oczekiwań odbiorców np. szkoleń. Podała także plany wydawnicze VDA QMC na najbliższe miesiące, rozbudzając na nowo nadzieję na zakończenie w najbliższej przyszłości prac nad wspólnym podręcznikiem FMEA. W niedalekim czasie po opublikowaniu podręczników w języku niemieckim i angielskim, Team Prevent Poland jako jednostka uprawniona do ich tłumaczenia, zamieszcza ich polskie edycje na łamach Wydawnictwa Team Prevent.
Dzięki partnerstwu strategicznemu, objętemu przez VDA QMC nad Konferencją TOP automotive, uczestnicy spotkania zawsze z pierwszej ręki dowiadują się o nowościach i zmianach w wymaganiach motoryzacyjnych. Tym razem program wydarzenia skupiony był na procesie FFA – Analizy części wadliwych z rynku, podejście, do którego to procesu jest w trakcie aktualizacji w VDA QMC i ma zostać opublikowane w postaci nowej edycji VDA FFA w niedalekiej przyszłości.
Panel OEM
Pomimo nawału pracy i zmian zachodzących na wysokich szczeblach organizacji, wszyscy trzej OEM-owi partnerzy Konferencji zdecydowali się w niej uczestniczyć i wzbogacili spotkanie, przekazując informacje istotne dla dostawców i potencjalnych dostawców.
Dzięki prelekcji Volkswagen Poznań, osoby nieposługujące się językiem niemieckim rozszyfrowały skrót BTV (Bauteilverantwortliche) jako typowo polskie określenie SQA oraz zrozumiały trudności, jakie mają osoby odpowiedzialne za zapewnienie jakości dostawców we współpracy z dostawcami z różnych kultur i stref czasowych.
Następnie Opel wskazał wymagania, jakie obowiązują dostawców do grupy PSA. Skupił się też na mającym się odbyć niebawem SOP silnika benzynowego 1,2 l Turbo.
FCA postanowił uświadomić dostawcom, iż dostarczanie do Fiat Chrystler Automobiles nie musi oznaczać dostarczania części do marki Fiat. Opisał także nowy formularz auditu procesu, bazujący na AIAG-owskim PPAP.
Producenci uchylili rąbka tajemnicy w sprawie nowych modeli i strategii koncernowych na przyszłość, w których prym wiodły nowe technologie – elektromobilność, jazda autonomiczna oraz car sharing.
Nowe warsztaty
Druga połowa dnia rozpoczęła się od odsłony nowych warsztatów. Dzięki zaangażowaniu VW oraz FCA część z nich miało wydźwięk koncernowy i interesowało przede wszystkim firmy dostarczające do danego OEMa. FCA zaprezentował szczegóły wypełniania raportu audytowego wg nowego FCA PPAP. VW w formie gry strategicznej zajął się wyzwaniami ofertowania do koncernu, zaś na żywym przykładzie, jakim był przywieziony z Poznania e-Golf, przedstawił aspekty elektryfikacji pojazdów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty interaktywne prowadzone przez Team Prevent Poland w tematach IATF 16949 (quiz znajomości standardu), VDA 16 (ocena powierzchni dekoracyjnych na żywo), VDA 6.3, PSB oraz MSA (case study).
Jednak to nie był koniec pracowitego dnia. Na zakończenie części konferencyjnej przedstawiciele BWI Poland Technologies, diamentowego partnera Konferencji, uporządkowali informacje związane z wymaganiami oraz oczekiwaniami przemysłu motoryzacyjnego w ujęciu globalizacji. Zwrócili uwagę, że standaryzacja procesów jest tym ważniejsza, im szerzej są one zakrojone i im bardziej globalne się stają.
Tradycyjne już, wieczór dnia drugiego Konferencji to trwający do późnych godzin nocnych bankiet, uatrakcyjniony tym razem popisowym numerem wykonanym nie na czterech, a dwóch kółkach.
Trzeci dzień - kontynuacja panelu
Rozpoczęty przez BWI panel dostawców, miał swoją kontynuację ostatniego dnia spotkania. Prelekcja Team Prevent nt. nowej normy zarządzania bezpieczeństwem ISO 45001 i korzyści z jej wdrożenia w zakładzie, płynnie przeszła od systemów zarządzania, poprzez interesującą każdego jako użytkownika, kwestię emisji związków lotnych w pojazdach (wystąpienie Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL traktujące o jej aspektach zdrowotnych, bezpieczeństwie i komforcie oraz wymaganiach w automotive, dotyczących akceptowanych poziomów emisji, a także metodach badań), dalej przez doświadczenia dostawców (Lacroix Electronics i Boryszew Automotive Plastics) w zakresie współpracy i komunikacji z dostawcami oraz klientami, aż do wymagań niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, zebranych w tomach VDA 16 (powierzchnie dekoracyjne) i VDA 19.2 (czystość techniczna w procesach montażowych), przedstawionych przez trenerów i konsultantów Team Prevent.
Data kolejnej Konferencji już ustalona. Organizator - firma Team Prevent zaprasza wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w piątej edycji Konferencji TOP automotive w terminie 27-29 listopada 2019 r.
Więcej na stronie: www.topautomotive.pl
Źródło: Team Prevent
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- Laserowe innowacje Yamazaki Mazak na EuroBLECH 2024
- Nowości w branży cięcia CNC od Eckert na EuroBLECH 2024
- Nowy system powlekania INVENTA PVD z technologią łukową
- Nowoczesna produkcja na TOOLEX i ExpoWELDING
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Zwinne zarządzanie produkcją jednostkową
- Warsztaty technologiczne w CNC Center of Excellence
- Aukcja maszyn spółki Peter Drösser GmbH
- Mazak Open House