Szukaj w działach:

O przemyśle motoryzacyjnym na TOP automotive

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

Fot.: Team Prevent Poland  

Tegoroczna Konferencja TOP automotive, podobnie jak w latach ubiegłych, przyciągnęła rzeszę osób związanych z jakością w przemyśle motoryzacyjnym.

Spotkanie TOP automotive w roku 2017 zostało połączone z jubileuszem dziesięciolecia organizatora - Team Prevent Poland.

Rok 2016 dostarczył tak wielu zmian w wymaganiach motoryzacyjnych, że do dnia dzisiejszego pozostaje wiele pytań w kwestii, chociażby wymagań IATF 16949. Specjaliści z ramienia IATF, VDA QMC i Team Prevent próbowali odpowiedzieć na nie pwspierając się nowo wydanymi i przetłumaczonymi na język polski Zatwierdzonymi Interpretacjami (SI’s) do standardu, a także Często Zadawanymi Pytaniami (FAQ’s). Robili to w tak jasny sposób, że przynajmniej części zgromadzonych osób wpoili swoje przekonanie, iż „IATF 16949 da się lubić”.

Nowa edycja auditu systemu dla usług (VDA 6.2) oraz interpretacja wymagań zawartych w VDA 6.3, a dotyczących usługodawców są to tematy z zakresu podręczników VDA QMC, które wzbudzają największe zainteresowanie. Udogodnieniem dla polskojęzycznych odbiorców jest fakt, iż VDA 6.3 doczekało się polskiego zaakceptowanego tłumaczenia. VDA 6.2 obecnie dostępne jest w wersji anglo- i niemieckojęzycznej.

Prelekcja poświęcona nowym narzędziom auditowania procesu wg VDA 6.3 cieszyła się szczególnym zainteresowaniem auditorów. Okazuje się, że VDA QMC, idąc z duchem czasu, stworzyło aplikację VDA 6.3 Analysis Tool, zastępującą dotychczas praktykowany plik Excel i dostępną także na urządzenia mobilne. W związku z tym w niedalekiej przyszłości częstszy powinien stać się widok auditora chodzącego po zakładzie z tabletem niż notatnikiem.

Team Prevent Poland Konferencja TOP automotive
Fot.: Team Prevent Poland 

Konferencja TOP automotive pozwala na zagłębienie się w problematykę procesową, rokrocznie analizując ją z innego punktu widzenia. Głównym tematem roku 2017 była komunikacja wewnętrzna. Każdy z partnerów Konferencji, a więc Volkswagen Poznań, Fiat Chrysler Automobiles i Opel Manufacturing Poland, rozpatrzył to zagadnienie, kładąc nacisk na inne jej aspekty.

VW zaprezentował założenia procesu usuwania błędów, z niemieckiego Fehlerabstellprozess (FAP). Jako jedyny OEM podzielił się również planami co do przyszłości aktualnie produkowanych modeli – przygotowaniem nowego Caddy, Transportera, jak również nowych wariantów Craftera. FCA podkreślił zasadność stosowania Work Place Integration (WPI) – nowej metody do projektowania oraz ulepszenia procesu produkcyjnego, opartej na wykorzystaniu filarów WCM, know-how FCA i jego dostawców.

Natomiast Opel odniósł się do szeroko rozumianej komunikacji odpowiadając na zasadnicze pytanie zebranych osób – jak zmienią się wymagania wobec dostawców zakładu gliwickiego, dostarczających do tej pory do GM. Goście uzyskali zobowiązanie zdefiniowania w niedługim czasie jednolitego systemu wymagań opartego na podobieństwach, a także doprecyzowującego różnice między QSB+ a BIQS, które to oba systemy są przez OMP traktowane jako język komunikacji z dostawcą. Niestety z racji tak ważnych zmian w koncernie przedstawiciele Opla nie mogli ujawnić planów obejmujących kolejne modele planowane do montażu w Gliwicach.

Corocznie podczas TOP automotive przemawia przedstawiciel Automotive Suppliers. W czasie tegorocznej prelekcji wskazał miejsce Polski w rankingu państw środkowo-wschodniej Europy w zakresie branży motoryzacyjnej. Kierunek nie jest pozytywny, niemniej jednak duża liczba nowych inwestycji pozwala wierzyć, że nie oddamy pola kolegom zza południowych granic.

W trakcie drugiego dnia konferencji zostały omówione specyficzne wymagania branży motoryzacyjnej w łańcuchu dostaw, tym razem wybranym ogniwem były jednostki Powertrain. W tej kwestii FCA pochwalił się planowanym startem produkcji silników GSE (2 silniki – 1.0 i 1.3 w 2018 roku, a później rozwój rodziny silników GSE), zwrócił również uwagę na zaostrzone wymagania w stosunku do dostawców Powertrain. VW ogłosił plany produkcji skrzyni biegów do aut elektrycznych, zaś OMP z dużą dozą pewności opowiadał o możliwości zdobycia nowych projektów Powertrain dla zakładu w Tychach, dzięki przejęciu Opla przez PSA.

Spotkanie TOP automotive 2017
Fot.: Team Prevent Poland 

Spotkanie TOP automotive to platforma komunikacyjna producentów samochodów oraz ich dostawców. Nie byłaby dwustronna, gdyby nie warsztaty. Umożliwiają one wyjaśnienie wątpliwości pojawiających się po wysłuchaniu prelekcji i zadanie dodatkowych pytań, jak również otwartą dyskusję z moderatorami w tematach interesujących dostawców.

W trakcie warsztatów nie zabrakło częstych pytań, kierowanych w stronę przedstawicieli VDA i Team Prevent, reprezentujących, obok przedstawicieli OEM’s, czwartą grupę warsztatową. Poruszane tematy z pewnością przyczyniły się do uspójnienia interpretacji, odnoszących się do treści standardu IATF 16949. Wśród osób, udzielających odpowiedzi, znajdowali się także przedstawiciele jednostek certyfikujących, co dodało wartości poruszanym treściom poprzez umożliwienie spojrzenia na wymagania „okiem auditora”. Podczas wymiany informacji wielokrotnie odnoszono się do ostatnio opublikowanych Zatwierdzonych Interpretacji (SI’s) i Często Zadawanych Pytań (FAQ’s).

Kierując się dewizą wygłoszoną na początku Konferencji przez Zarząd Team Prevent: W branży automotive bardzo ciężko pracujemy i zasługujemy na chwilę odpoczynku i dobrej zabawy”, Team Prevent zorganizował nie tylko wspaniały program wieczorny obu dni Konferencji, ale zadbał także o zdrowie jej uczestników, zapewniając w czasie przerw w wykładach sposobność skorzystania z tzw. Strefy Zdrowia.

Organizatorzy już teraz zapraszają do udziału w kolejnej edycji TOP automotive, która odbędzie się w dniach 28-30 listopada 2018 r.

Więcej na stronie: www.topautomotive.pl



Źródło: Team Prevent Poland 

POWIĄZANE
Branżowi eksperci na TOP automotive 2018 Czwarta edycja Konferencji TOP automotive zgromadziła 170 przedstawicieli, z blisko 60 fi...
IX TOP automotive - dawka wiedzy z branży automotiv W dniach 13-15 września 2023 r., w pięknych okolicach hotelu Binkowski w Kielcach odbyła ...
Największe wyzwania branży motoryzacyjnej Tworzona od już czterech lat Konferencja TOP automotive co roku zyskuje aprobatę w postac...
Kolejna edycja TOP automotive już we wrześniu Przed nami wyjątkowe wydarzenie dotyczące branży motoryzacyjnej - kolejna odsłona Konfere...
Wyzwania rynku motoryzacyjnego W tym roku odbędzie się już III edycja niezwykłej konferencji – TOP automotive 2017...
IX edycja TOP automotive już we wrześniu! W dniach 13-15 września 2023 r. po raz kolejny eksperci, pracownicy branży automotive ora...
Partnerzy