Żeliwo ADI - żeliwo do zadań specjalnych
Żeliwo ADI (Austempered Ductile Iron) charakteryzuje się wyjątkowymi właściwościami wytrzymałościowymi (połączenie wysokiej wytrzymałości na rozciąganie i odporności na ścieranie z bardzo dobrą plastycznością), co stawia go na czele materiałów odlewniczych przeznaczonych na elementy funkcjonalne pracujące w trudnych warunkach. Ten rodzaj żeliwa znajduje zastosowanie w wyrobach dla przemysłu motoryzacyjnego, kolejowego, lotniczego, zbrojeniowego, energetycznego, maszynowego oraz dla budownictwa i rolnictwa, pracujących w wysokich obciążeniach, często jako zamiennik dla staliwa stopowego i stali nawęglanej bądź ulepszanej cieplnie.
Co to jest żeliwo ADI?
Żeliwo ADI powstaje w wyniku hartowania izotermicznego żeliwa sferoidalnego. Ta specjalistyczna obróbka cieplna pozwala uzyskać żeliwo o strukturze ausferrytycznej, charakteryzujące się dużą wytrzymałością, przy zachowaniu wysokiej plastyczności materiału. Wyjątkowa kombinacja właściwości materiału pozwala na wytwarzanie elementów o znacznie wydłużonym czasie użytkowania, co w połączeniu z technologią wytwarzania tych elementów w procesie odlewania prowadzi do redukcji kosztów produkcji (dochodzących nawet do 50%).
Korzyści ze stosowania żeliwa ADI zamiast stali:
- wyższa wytrzymałość zmęczeniowa
- wyższa odporność na ścieranie
- większa trwałość eksploatacyjna
- lepsza obrabialność
- zmniejszenie hałasu części współpracujących
- zdolność tłumienia drgań
- mniejsza masa odlewów
- niższe koszty wytwarzania.
Dla kogo przeznaczone jest żeliwo ADI?
Z uwagi na unikalne właściwości żeliwa ADI zwłaszcza w zakresie wytrzymałości zmęczeniowej, odporności na ścieranie i zdolności tłumienia drgań wyroby wytwarzane z tego typu żeliwa znajdują swoje zastosowanie w:
- przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym - drążki sterownicze, wałki rozrządu, wały korbowe, korbowody, koła zębate rozrządu, zwrotnice, złącza CV, łoża silnika, wirniki silników, wsporniki dodatkowe, wieszaki resoru, płytki oporowe w kształcie U, czopy hakowe, pierścienie do pompy, wahacze, piasty kół, elementy konstrukcyjne osi, koła zębate pierścieniowe i trzpieniowe, obudowy mechanizmów różnicowych, elementy konstrukcyjne
- przemyśle kolejowym - kołpaki, klocki hamulcowe, koła do wózków konserwacyjnych, haki urządzeń sprzęgających, amortyzatory, elementy silnika, elementy torów (rozjazdów)
- przemyśle zbrojeniowym - pociski, opancerzenia, korpusy rakiet, stopy ogniw gąsienicy, prowadnice ogniw gąsienicy, elementów silników, elementy rozporowe
- przemyśle maszynowym - koła zębate tarczowe, wałki, prowadnice, elementy przenośników, obudowy, elementy pomp, wały korbowe, korbowody, kraty, wykładziny odporne na zużycie, wsporniki, koła zębate walcowe, koła zębate stożkowe, kubły podnośników, koła zębate w przekładniach, zęby kół łańcuchowych, matryce
- budownictwie - zęby koparek, łopatki sortowników, kruszarki do nawierzchni drogowej, pierścienie nośne, wsporniki, prowadnice i wałki, koła zębate, obudowy, elementy konstrukcyjne, zęby kół łańcuchowych, elementy odporne na zużycie dla górnictwa, akcesoria do linii napowietrznych
- rolnictwie - ostrza pługów, elementy sprzęgła przesuwnego, elementy urządzeń do wysiewania nawozów sztucznych, lemiesze pługów, haki do holowania, śruby oczkowe, piasty kół, wykładziny wideł maźnicy, wały kierownicy, drążki sterownicze.
Fot.: Przykładowe odlewy obrabiane cieplnie w Łukasiewicz - KIT. |
Gdzie można otrzymać żeliwo ADI?
Jednym z wytwórców żeliwa ADI w Polsce jest Łukasiewicz - Krakowski Instytut Technologiczny, który dysponuje dwoma liniami technologicznymi do obróbki cieplnej żeliwa sferoidalnego.
Możliwości wykonawcze linii Łukasiewicz - KIT:
- 10 ton miesięcznie (większe ilości do uzgodnienia)
- maksymalne wymiary detalu (dł. x szer. x wys.): 900 x 600 x 460 mm lub 150 x 250 x 400 mm
- maksymalna masa detalu: ok. 250 kg lub 7,5 kg
- gatunki żeliwa ADI (wg PN-EN 1654:2012): EN-GJS-800-10, EN-GJS-900-8, EN-GJS-1050-6, EN-GJS-1200-3, EN-GJS-1400-1
- żeliwo wyjściowe: żeliwo sferoidalne o składzie chemicznym zbliżonym do żeliwa z gatunku GJS-500-7 z ewentualnymi dodatkami Ni (do 2%), Cu (do 0,9%), Mo (do 0,3%)
- możliwość zastosowania przepływowej atmosfery ochronnej w trakcie wyżarzania (azot, argon).
Fot.: Linia technologiczna do obróbki cieplnej żeliwa sferoidalnego do wytwarzania żeliwa ADI. |
Doświadczony zespół Centrum Technologii Odlewania Łukasiewicz - KIT oprócz samej usługi obróbki termicznej żeliwa sferoidalnego opracowuje kompleksowe rozwiązania dla przemysłu odlewniczego zarówno w zakresie projektowania odlewów jak i doboru oraz opracowywania technologii odlewniczych dla konkretnych potrzeb Klienta.
Łukasiewicz - Krakowski Instytut Technologiczny dysponuje również bogatym zapleczem badawczym. Świadczy usługi badawcze w zakresie mikrostruktury, składu chemicznego i fazowego, właściwości mechanicznych (w tym badania wytrzymałości zmęczeniowej), termofizycznych, termodynamicznych, mechanizmów korozji wysokotemperaturowej oraz wysokotemperaturowego oddziaływania ciecz/materiał stały. Prowadzi także badania nieniszczące gotowych elementów funkcjonalnych pod kątem wewnętrznych wad produktów (TK) oraz pomiary metrologiczne (dokładność wymiarowo-kształtowa, topografia powierzchni).
Masz pytania? Skontaktuj się z Instytutem: e-mail: sprzedaz@kit.lukasiewicz.gov.pl, tel.12 26 18 202, 12 26 18 255.
Źródła:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Krakowski Instytut Technologiczny
Rozwój technologii ADI w Polsce. Oprac. Konieczna M., Kowalski A., Turzyński J. Kraków, Instytut Odlewnictwa, 2009
Tybulczuk J., Kowalski A., Żeliwo ADI : właściwości i zastosowanie w przemyśle. Kraków, Instytut Odlewnictwa, 2003.
30-418 Kraków
+48 12 26 18 324
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- Laserowe innowacje Yamazaki Mazak na EuroBLECH 2024
- Nowości w branży cięcia CNC od Eckert na EuroBLECH 2024
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Nowy system powlekania INVENTA PVD z technologią łukową
- Już 13 listopada 13 edycja STIGO User Day
- Nowoczesna produkcja na TOOLEX i ExpoWELDING