Szukaj w działach:

Zwiększ rentowność swojej firmy

 

Webinar 4Results Tramwaj czy Pendolino
 

Gdy słyszysz, że w państwowej służbie zdrowia terminy operacji wyznaczane są za 2 lata, uśmiechasz się, bo dobrze wiesz, że kolejki to typowy problem w tym sektorze. Jednak jeśli dostawca twojego produktu lub usługi zasugerowałby to samo, zapewne postukałbyś się
w czoło.   

To, co jesteśmy w stanie wybaczyć państwowej służbie zdrowia (często korzystając w zamian z prywatnych usług medycznych), jest dla nas niezrozumiałe w innych branżach w sektorze prywatnym. Aż 68% klientów przyznaje, że odchodzi od swojego dostawcy nie dlatego, że są niezadowoleni
z samego produktu lub usługi, ale dlatego, że czuje się przez niego zaniedbywani (źródło: Barlow J., Maul D., Emotional value, Berrett-Koehler, San Francisco 2000). Jednym z głównych elementów tego uczucia jest zbyt długi czas oczekiwania i opóźnienia w zamówieniach.

Wyzwanie firm: kolejki i przestoje

To aktualne wyzwanie, przed którym stoi wiele polskich firm, które nie nadążają z realizacją zleceń. Można tu przytoczyć przykład jednej z firm z branży logistycznej. Dopiero, gdy czas oczekiwania klientów na wycenę i potwierdzenie usługi zmniejszył się o ponad 50%, sprzedaż wzrosła o ponad 100%.

Skąd się biorą te kolejki? Klient (nieważne - detaliczny czy biznesowy) obecnie pragnie produktu, który w pełni spełnia jego oczekiwania. Dzisiejsza gospodarka rynkowa rozwija się w kierunku dynamicznego wzrostu popytu na różnorodne produkty. Podczas, gdy wytwarzanie produktów małoseryjnych oraz projektowych podlega innym prawom niż w klasycznej organizacji produkcyjnej. Wymaga lepszej koordynacji, współpracy, transparentności i komunikacji między działami - np. produkcji i sprzedaży. Brak tych elementów przyczynia się do powstawania kolejek.

Badania pokazują, że czas, jaki potrzebny jest do zrealizowania zamówienia klienta stanowi mniej niż 5% całkowitego czasu, jaki oferujemy na rynku. Innymi słowy – ponad 95% czasu oczekiwania klienta na realizację zamówienia to czas kolejek.

Przestoje są droższe niż cokolwiek innego

Prof. Rajan Suri (Wisconsin Madison University) uważa, że koszty pracy bezpośredniej są mniejsze niż koszty wynikające z utrzymywania kolejek w przedsiębiorstwie. Ponadto, im bardziej staramy się optymalizować efektywność pracy bezpośredniej, tym dłuższy jest czas oczekiwania w kolejce. Prowadzi to do spirali narastających kosztów kolejek.

Poniżej kilka przykładów kosztów kolejek:

  • zamrożenie kapitału w towarach oraz produkcji w toku,
  • utrzymania magazynów, powierzchni produkcyjnej, ochrony, logistyki wewnętrznej,
  • planowanie, gaszenie pożarów, nadgodziny, nieplanowane spotkania,
  • jakość, koszty przeterminowanych, przestarzałych towarów,
  • i wiele innycg.

Strategia szybkiego wytwarzania: skoncentrowana na kolejkach

Jednym ze sposobów poprawy kondycji firmy może być wdrożenie Strategii Szybkiego Wytwarzania (QRM), która skupia się na redukcji kolejek, a nie stymulowaniu efektywności. Jeśli skoncentrujesz się na tym drugim, wkrótce może się okazać, że zbytnia koncentracja na podnoszeniu efektywności może spowodować nieświadome bankructwo przedsiębiorstwa. Tymczasem skupienie się na kolejkach może nie tylko poprawić konkurencyjność w zakresie krótkich czasów realizacji, ale także obniżyć koszty kolejek, poprawiając tym samym rentowność.

Firma Schindler Polska, dzięki wdrożeniu strategii QRM i zmniejszeniu kolejek o ponad 45%, zwiększyła sprzedaż ponad trzykrotnie (>300%) w ciągu zaledwie roku. Z kolei firma National Oli Varco zlokalizowana w USA redukując kolejki o przeszło 50% obniżyła całkowite koszty produkcji o 20%. Opisane efekty nie zostały osiągnięte poprzez skupienie się na optymalizacji zasobów produkcji, tylko właśnie na wyeliminowanie przestojów.

Strategia Quick Response Manufacturing (QRM), oparta jest o 4 fundameny: siłę i rolę czasu, strategię organizacyjną, dynamikę systemów, podejście całościowe. Przedsiębiorstwa informują, że wdrożenie struktury organizacyjnej QRM umożliwia skrócenie czasów realizacji zamówień o 40-80%, wzrost produktywności o 15-25%, a także wzrost zaangażowania i odpowiedzialności pracowników.


Dowiedz się więcej o metodyce QRM, zapisując się na webinarium: „Tramwaj czy Pendolino: czym podróżuje zamówienie Klienta w Twojej organizacji?”, które odbędzie się 20 sierpnia 2020 r. Prowadzącym spotkanie online będzie Karol Bąk, konsultant w firmie 4Results  i współautor międzynarodowego programu certyfikacji Quick Response Manufacturing.

--> Zarejestruj się już teraz!

Obejrzyj poprzednie webinarium Karola Bąka z 4Results pt: „Opóźnienia: realny problem każdej organizacji”.




Źródło: 4Results
Redaktor: MRR


Dodano 31.07.2020
Podziel się
powrót

Newsletter

Powiązane:

Reklama

  • Reklama

  • Czasopisma

  • Targi

  • Reklama

  • Reklama

  • Reklama

    Newsletter

    Reklama

    Targi

    Czasopisma

    Reklama

    Newsletter

    Partnerzy