AutoEvent dla branży automotive
Fot.: Polska Izba Motoryzacji |
AutoEvent już od 14 lat jest integralnym elementem systemu, jakim jest przemysł motoryzacyjny. To właśnie w czasie tego zamkniętego, branżowego wydarzenia, organizowanego przez Polską Izbę Motoryzacji dochodzi do wymiany opinii, doświadczeń, wiedzy i informacji.
To coroczne spotkanie firm z branży automotive, siłą rzeczy rozpoczęło się w Strefie Kibica zorganizowanej w hotelu OSSA w Rawie Mazowieckiej. Jak przystało na fanów piłki nożnej - wszyscy w koszulkach w barwach narodowych z pomalowanymi twarzami, klekotkami oraz wuwuzelami w dłoni. Na tle kibiców wyróżniali się bębniarze z grupy Drumbastic oraz cheerliderki, które rytmicznie zagrzewały piłkarzy do walki a kibiców do dopingu.
Pierwsze minuty meczu Polska – Senegal owocnie rozgrzały kibiców. Szkoda, że tylko pierwsze, bo jak wszyscy wiedzą, później było tylko gorzej. Chwile zwątpienia widać było na twarzach kibiców. Pomimo tego, porażka polskiej reprezentacji nie zniechęciła do wspólnej zabawy uczestników AutoEventu. Impreza trwała aż do północy, a na trawiastym „parkiecie” miały miejsce szalone tańce w gorących rytmach muzyki puszczanej przez DJ’a. Następnego dnia optymizm zagościł na twarzach przedstawicieli wszystkich firm zebranych w sali konferencyjnej.
Pierwszy dzień AutoEvent 2018
Uroczysta inauguracja dorocznej, największej konferencji przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, czyli AutoEvent 2018 nastąpiło równo o 9.30. Po przywitaniu ponad 350 uczestników wydarzenia, przez Romana Kantorskiego, Prezesa Polskiej Izby Motoryzacji, z referatem otwarcia pt. Zarządzanie SMART POWER wystąpił gość specjalny Profesor Rafał Ohme.
Pierwszy dzień konferencji poświęcony został tematyce związanej z perspektywami rozwoju sektora automotive w Polsce; niskoemisyjnością, elektromobilnością i napędami alternatywnymi; produkcją w realiach rewolucji przemysłowej, a także wymaganiami producentów samochodów w stosunku do dostawców. Zagadnienia te prezentowane były albo w ramach indywidualnych wystąpień, jak również paneli dyskusyjnych.
Istotne znaczenie merytoryczne, w szczególności dotyczące przyszłości i zmian zachodzących na świecie miał referat Profesora Jerzego Hausnera, który wystąpił z prezentacją pt. Sytuacja i perspektywy rozwoju polskiej gospodarki na tle procesów gospodarczych zachodzących w Europie i na świecie.
Fot.: Polska Izba Motoryzacji |
Z referatami i panelami dyskusyjnymi wystąpili m.in.:
- Piotr Ubych, Ekspert DEKRA,
- Dipl.-Ing. Wolfgang Glowatzki, Audytor Wiodący ISO 27001 oraz ISO 22301 DEKRA Certification Austria,
- Alessandro Poma, Regional Sales Director Data Interchange,
- Andrzej Sikora, Account Manager Data Interchange,
- Michael Dembiński, Główny Doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej,
- Paweł Wideł, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
- Marco Mammetti, Kierownik ds. produktu integracji systemów napędowych i innowacji Powertrain Applus IDIADA Group,
- Sławomir Karpisz, Ekspert ds. Technologii i Jakości Gazu ORLEN Paliwa,
- Krzysztof Zaręba, Naczelnik Wydziału Polityki Przemysłowej Departamentu Innowacji, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
- Janusz Kobus, Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Wiceprezes Pilkington Automotive Poland
- Piotr Grzybowski, Naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Urząd Miasta Częstochowy
- Jan Okulicz – Kozaryn, Doradca Toyota Motor Poland, Ekspert Polskiej Izby Motoryzacji
- Paweł Gos, Prezes Zarządu Exact Systems
- Tomasz Romanik, Menedżer Regionalny; Trener/Auditor Automotive, Grupa DEKRA w Polsce
- Krzysztof Golda, Sales Manager Poland & Eastern Europe COLD JET,
- Adam Dziura, Dyrektor ds. Sprzedaży Branżowej i Kluczowych Klientów Balluff,
- Tomasz Arent, Sales & Marketing Manager Goodman,
- Tomasz Zarzycki, Kierownik Sprzedaży i Marketingu CAT LC Polska,
- Szymon Górski, Dyrektor Działu Logistyki Volkswagen Group Polska,
- Aleksander Czajka, Prezes Zarządu Boryszew Automotive Plastics,
- Grzegorz Sirko, Specjalista ds. Marketingu GT85 Polska,
- Radosław Bury, Project Manager Nexteer Automotive Poland,
- Jacek Opala, Członek Zarządu / Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży Exact Systems.
Naprzemiennie w charakterze prowadzących i moderatorów występowali: Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra SA&AM oraz Grzegorz Banakiewicz, Manager ds. Rozwoju i Projektów Partnerskich w firmie Balluff.
Mimo dużej ilości ciekawej wiedzy i informacji, serca uczestników zdobył jednak multimedialny show firmy 3M, gdzie Marcin Domański, Specjalista ds. rozwoju rynku 3M pokazał swoje umiejętności aktorskie przy wspomaganiu współpracowników z firmy. Pokaz pt. „3M – historia jednego samochodu” uświadomił wszystkim jak wiele produktów i komponentów tworzy i posiada w swojej ofercie ten koncern. Mało kto wie, że codziennie mamy do czynienia średnio z około siedemnastoma produktami związanymi z 3M – zazwyczaj o tym nie wiemy, jednak ich używamy. Sam pokaz trwał ok. 30 minut i ciężko opisać to, co było widać i co tam się działo: i cięli, i gięli, oklejali, malowali, rozbijali i ponownie naprawiali, etc.
Lista TOP 30
Podczas tegorocznej edycji Wojciech Żuk, Dyrektor sektorów z Banku Zachodniego WBK przedstawił zebranym ranking największych pod względem przychodów ze sprzedaży producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym kapitałem polskim, czyli tzw. Listę TOP 30. Pomimo wcześniejszych rozmów kuluarowych i dywagacji w zakresie zmian, zaskoczeniem było to, że zaskoczenia nie było. Swoją pierwszą pozycję utrzymała, względem poprzedniej edycji rankingu Grupa BORYSZEW, na drugiej pozycji powtórnie znalazła się firma SOLARIS BUS&COACH S.A. natomiast na trzeciej Grupa WIELTON S.A. Na kolejnych miejscach były zazwyczaj nieznaczne przesunięcia. Pojawiło się także kilka nowych firm jak np.: TEMA Sp. z o.o. Sp.k.; ZASŁAW TSS Sp. z o.o. Spółka komandytowa; METCHEM Sp. z o.o. oraz AMZ KUTNO S.A. Sama Lista TOP 30 jest wynikiem współpracy Banku Zachodniego WBK, Polskiej Izby Motoryzacji oraz Bisnode.
Na zakończenie pierwszego dnia konferencji odbyła się uroczysta Gala, podczas której rozstrzygnięte zostały plebiscyty organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji oraz konkursy Partnerów.
Nagrodę w kategorii „Menedżer Roku 2018” za wieloletni i konsekwentny wkład w rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego odebrał Tomasz Kuszła, Prezes Zarządu Spółdzielni Pionier.
W kategorii „Inwestycja Roku 2018” za uruchomienie linii do produkcji silnika benzynowego TNGA 1,5 l. oraz 2,0 l. nagrodę otrzymała firma Toyota Motor Industries Poland w Jelcz-Laskowicach, którą odebrał Zbigniew Oczkowski, General Manager.
Ponadto Polska Izba Motoryzacji wyróżniła również firmę Geo Globe Polska, która od 25 lat z sukcesami prowadzi działalność, realizując śmiałe wizje rozwoju. Nagrodę odebrali: Dobrochna Kochańska oraz Maciej Szewczyk.
Z uwagi, że rok 2018 jest także jubileuszowym rokiem dla Volkswagen Poznań, dyplom uznania trafił do rąk Marty Miśkiewicz, Małgorzaty Podskarbi, Michała Ilnickiego i Michała Walkowiaka z VW.
Partnerzy AutoEvent 2018 ufundowali dodatkowe nagrody, które rozlosowane zostały wśród uczestników konferencji, czyli:
- Grupa DEKRA, rozlosowała nagrodę w postaci podwójnego biletu na wyścig DTM.
- CAT LC rozlosował jazdę Porsche na wybranym torze w Polsce.
- Exact Systems rozlosował niespodzianki w postaci zestawów kawowych, zawierających m.in. najwyższej jakości kawę.
- Balluff przekazał zwycięzcom upominki – niespodzianki a firma tesa tape ufundowała plecaki z produktami firmowymi.
Po części oficjalnej było już głośno, mocno i rockowo. Niemal cała sala pojawiła się na parkiecie gdzie występował zespół Antyradio Cover Band, który gra najlepsze, polskie i zagraniczne rockowe przeboje. Sponsorami tegorocznego bankietu były takie firmy jak: EXACT SYSTEMS, GEO GLOBE POLSKA oraz METROPLAN POLSKA.
Fot.: Polska Izba Motoryzacji |
Wykłady, warsztaty i wystawa
W trakcie drugiego dnia AutoEvent niezmiennie kilka godzin poświęconych było wykładom merytorycznym oraz rozmowom kooperacyjnym B2B, których w tym roku odbyło się ponad 300. Część konferencyjna dotyczyła współpracy z instytucjami edukacyjnymi i badawczymi w celu przygotowania systemu kształcenia pod potrzeby przyszłej, zaawansowanej technologicznie gospodarki. Istotną informacją jest, że to Polska Izba Motoryzacji, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych są inicjatorami Sektorowej Rady ds. kompetencji w przemyśle motoryzacyjnym (z uwzględnieniem elektromobilności). Główną ideą tego projektu jest wypracowanie rozwiązań i dopasowanie systemu kształcenia do zapotrzebowania sektora, angażując środowisko biznesu, edukacji i administracji, opierając się jednocześnie na doświadczeniach tych środowisk, wynikach badań i pozyskanych informacjach zwrotnych.
Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji w swojej prezentacji przestawił założenia działania Sektorowej Rady. Dalej Ryszard Jania, Prezes Zarządu Pilkington Automotive Poland opowiedział o działaniach Wschodniego Klastra Motoryzacyjnego oraz programie „DRIVES” Europejski Projekt Unifikacji Kształcenia.
W panelu dyskusyjnym, prowadzonym przez Grzegorza Banakiewicza uczestniczyli m.in.:
- Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji;
- Ryszard Jania, Prezes Zarządu Pilkington Automotive Poland;
- Krystyna Boczkowska, Prezes Zarządu Robert Bosch;
- Anna Mielczarek, p.o. Kierownika Centrum Obsługi Inwestora Urząd Miasta Częstochowy;
- Bogusław Satlawa, Członek Zarządu PZL Sędziszów S.A.;
- Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra SA&AM
Mówcy poruszyli m.in. takie kwestie jak:
- Kształcenie zawodowe a kompetencje przyszłości, czyli komu tak naprawdę powinno zależeć na przygotowaniu kadr technicznych do wymagań współczesnego przemysłu?
- Czy branża motoryzacyjna może liczyć na właściwie wykształcone kadry techniczne „dostarczone” przez średnie i wyższe szkoły techniczne bez własnego wkładu w proces edukacji?
- Co będzie bardziej decydujące w przyszłości – przygotowanie i wiedza kadr czy technologia?
- Czy i jakie zwody w najbliższej przyszłości powinny pojawić się w programie średnich i wyższych szkół zawodowych i technicznych?
Ciekawym urozmaicenie były warsztaty dotyczące wpływu mechanizmu podzielonej płatności na płynność przedsiębiorstw, w czasie których eksperci opowiedzieli o nowych wyzwaniach związanych z planowaniem przepływów pieniężnych w spółkach oraz innych skutkach nowelizacji przepisów z perspektywy finansów i organizacji przedsiębiorstw. Spotkanie poprowadził Piotr Marchlewski, Manager z Działu Doradztwa Podatkowego Crido Taxand
Konferencji AutoEventowi towarzyszyła również wystawa targowa, gdzie na stoiskach firmy promowały swoje produkty i usługi. W roku 2018 wśród wystawców było ponad 30 firm z sektora automotive o różnorodnej ofercie wystawienniczej, a także odmiennej, nowatorskiej zabudowie targowej.
Więcej na stronie: www.autoevent.pl
Źródło: Polska Izba Motoryzacji
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Zwinne zarządzanie produkcją jednostkową
- Mazak Open House
- Dynamika przemysłu w październiku 2024 roku
- Podstawowe typy łożysk precyzyjnych i ich charakterystyka
- Zabezpieczenia manipulatorów – bezpieczeństwo, które robi różnicę
- P-Weld – Innowacyjne Rozwiązania w Spawaniu
- Abas Business Solutions Poland podsumowuje wyjątkowy rok