Serwis robotów = spokój procesów produkcyjnych
Fot.: ABB |
W czasach produkcji „just in time” temat utrzymania ruchu robotów przemysłowych staje się priorytetowym. Inwestycja w automatyzację zwraca się najszybciej wtedy, gdy linia działa w pełni wydajnie. Dlatego też coraz więcej przedsiębiorstw, chcąc uniknąć nieplanowanych przestojów, korzysta z zaawansowanej diagnostyki i serwisu robotów, co pozwala na wczesne eliminowanie usterek i zwiększa bezpieczeństwo pracy. Jak działa taka usługa i z czym się wiąże? Tłumaczymy na przykładzie koncernu Saint-Gobain Innovative Materials Polska Sp z o.o.
Boom na robotyzację
Automatyzacja opanowała świat przemysłu. Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) prognozuje, że do 2019 r. w fabrykach na całym świecie zostanie zainstalowanych ponad 1,4 mln nowych robotów. Eksperci wskazują także na duży wzrost liczby robotów przemysłowych w Polsce, których sprzedaż w latach 2010-2015 wzrosła aż o 26 proc. Takie liczby nie mogą dziwić. Dzięki automatyzacji produkcja jest szybsza, tańsza, bardziej efektywna i dokładna. By jednak można było mówić o takich efektach przez długi czas, urządzenia muszą być właściwie użytkowane i serwisowane. Kluczowe staje się dobranie skutecznych działań prewencyjnych.
Do najnowocześniejszych oraz najskuteczniejszych działań prewencyjnych należy zaliczyć predykcję. W założeniach umożliwia ona szybką reakcję na problemy, które jeszcze nie dają pracownikowi utrzymania ruchu bezpośrednich objawów.
- "Coraz więcej specjalistów dostrzega potrzebę zastosowania takich rozwiązań. Praktyka pokazuje, że zwracają się bardzo szybko. Współpracujemy w tym obszarze z naszymi klientami od ponad 10 lat i oferujemy im zaawansowane usługi serwisowe robotów, które dostosowujemy do ich indywidualnych potrzeb. W ramach ABB Ability™ Connected Services szczególnie rekomendujemy Monitorowanie Stanu i Diagnostykę urządzeń, co pozwala zmniejszyć nieplanowane przestoje nawet o 25 proc. W razie wystąpienia incydentów szybkość reakcji wzrasta o 60 proc., dzięki czemu możemy uniknąć zatrzymania produkcji. Diagnostyka i regularne inspekcje dotyczą zarówno części mechanicznych, które odpowiadają za powtarzalne i poprawne wykonywanie zadań, jak i elektronicznych związanych ze sterowaniem, oprogramowaniem, czujnikami czy okablowaniem maszyn. W zależności od rodzaju pracy i stopnia obciążenia robotów może dochodzić do różnego rodzaju incydentów, które jesteśmy w stanie wykryć, zanim pojawią się ich pierwsze, widoczne symptomy. Z kolei zbierane przez nas dane, są późnej analizowane przez klienta, który może szybciej wprowadzać zmiany związane np. z nieprawidłową obsługą maszyn" – mówi Adam Majewski z serwisu robotyki ABB.
Inwestycja w predykcję zwraca się kilkukrotnie
Z zaawansowanych usług serwisowych ABB dla robotów korzysta m.in. polski oddział międzynarodowego koncernu Saint-Gobain, światowego lidera produkcji szkła płaskiego. Wytwarzane w Dąbrowie Górniczej szkło, wykorzystywane jest w przemyśle meblarskim, budownictwie oraz motoryzacji. W oddziale Saint-Gobain Glass działają dwie linie produkujące szkło płaskie w technologii FLOAT oraz sześć linii przetwórstwa, z czego trzy z nich to linie cięcia. Na jednej z nich zainstalowano cztery roboty ABB. Maszyny te działają nieprzerwanie przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Ich zadaniem jest układanie tafli szklanych na specjalnie przygotowane stojaki. Koncern zdecydował się na wykorzystanie robotów w produkcji z uwagi na szybkość i niezawodność działania, możliwość dostosowania pracy do różnych detali produktów schodzących z linii nawet podczas tej samej kampanii, a także zapewnienia możliwości produkcji, nawet przy odkładaniu szkła przez jeden z czterech robotów. Funkcję zaawansowanych narzędzi predykcyjnych w firmie Saint- Gobain na linii OLC3 zapewniają zaawansowane usługi ABB Ability™ Connected Services.
- "W erze produkcji „just in time”, nie możemy pozwolić sobie na nieplanowany postój, który uniemożliwiłby nam dostarczenie produktów do naszych odbiorców. Dlatego też kładziemy duży nacisk na prewencję. Korzystamy z usług serwisowych m.in. ze zdalnej analizy MCC (Mechanical Condition Change). Raz w tygodniu otrzymujemy od firmy ABB raport dotyczący aktywności robotów i analizy obciążeń dla poszczególnych osi. Mamy także możliwość zdalnego kontrolowania alarmów i zdarzeń dla każdego z robotów przez stronę www oraz przywrócenia kopii zapasowej w razie potrzeby" – tłumaczy Mariusz Kwiecień, inżynier utrzymania ruchu w Saint-Gobain.
Dzięki temu, że firma Saint-Gobain korzysta ze zdalnego monitoringu i analiz inżynierów ABB udało się uniknąć nieplanowanego przestoju. W trakcie rutynowej zdalnej analizy inżynierowie wykryli różnice i większy opór na osi jednego z robotów, który wymagał dokładniejszej diagnozy.
Spokojnie, to tylko zaplanowany postój
- "Urządzenie przez cały czas działało poprawnie, nie sygnalizowało awarii, ani nie zgłaszało alarmów, jednak podczas kontroli okazało się, że na skutek rozszczelnienia, do silnika osi czwartej dostał się olej z przekładni. Wyciek był wewnętrzny i niewidoczny. Dzięki temu, że szybko wykryliśmy nieprawidłowości, odpowiednio wcześnie został zaplanowany przestój oraz zamówiono części, po czym przeprowadzono niezbędne prace serwisowe. Sytuacja ta w żaden sposób nie odbiła się na realizacji zleceń."
Fot.: ABB |
Zaawansowany serwis to spokój podczas produkcji
W ramach pakietu usług serwisowych ABB Ability™ Connected Services firma oferuje szereg funkcjonalności. Podstawowe narzędzie to Monitorowanie Stanu i Diagnostyka urządzenia, które umożliwia kontrolę nad postojami maszyn i planowanie napraw, dostosowując je do planów produkcyjnych. W przeciwnym razie awarie wykrywane są zwykle podczas przeglądów lub dopiero, gdy usterka wymaga zatrzymania maszyny.
– "Dodatkowo proponujemy także monitoring części mechanicznych wspierany algorytmem predykcji (tzw. MCC, czyli Mechanical Condition Change). Wymaga to bliskiej współpracy z klientem, ponieważ testy ruchowe wykonywane są na miejscu przez specjalistów utrzymania ruchu. Dzięki temu możemy zbierać dane o robotach, zmieniających się trendach i prognozować możliwe awarie. Stan robotów klient może monitorować na platformie użytkownika, gdzie zbierane są dane i ważne statystyki, a także alarmy i powtarzalne zdarzenia, które pozwalają na wprowadzenie zmian np. w obsłudze robota. W razie krytycznych zdarzeń użytkownik otrzymuje także natychmiastowe powiadomienie smsem lub mailem" – dodaje Adam Majewski z ABB.
W zależności od potrzeb i charakteru pracujących na linii produkcyjnej urządzeń dobierany jest zakres serwisu i ochrony robotów. Możliwe jest także zarządzanie kopiami zapasowymi i ich przywrócenie, zdalny dostęp do urządzenia i kontrolera w razie awarii, ocena i szczegółowe raportowanie o całej flocie, co pozwala na optymalizację jej pracy i wydłuża cykl życia poszczególnych maszyn. Na podstawie uzyskanych informacji dostarczonych w ramach usług serwisowych ABB, klient może podejmować lepsze decyzje ukierunkowane na unikanie problemów i nieplanowanych przestojów.
Więcej na temat oferty serwisowej ABB dedykowanej dla robotów przemysłowych znajdziecie na stronie: abb.pl/robotyka/serwis
Źródło: ABB
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Zwinne zarządzanie produkcją jednostkową
- Mazak Open House
- Dynamika przemysłu w październiku 2024 roku
- Podstawowe typy łożysk precyzyjnych i ich charakterystyka
- Zabezpieczenia manipulatorów – bezpieczeństwo, które robi różnicę
- P-Weld – Innowacyjne Rozwiązania w Spawaniu
- Abas Business Solutions Poland podsumowuje wyjątkowy rok