Jakość danych - pięta achillesowa organizacji
Czasy manualnej weryfikacji danych przechodzą do przeszłości – obecnie na sukces i wydajność firmy przekłada się jakość danych w cyfrowych procesach biznesowych. Eksperci nalegają więc, by nastąpiło zwiększenie jakości przetwarzanych informacji przez przedsiębiorstwa. Jeśli jest to opłacalne – od czego najlepiej zacząć? Odpowiadamy na najczęściej stawiane pytania.
1. Jakość danych – czy można mierzyć i ewaluować ją poprawnie?
Jakość danych jest mierzona przez ekspertów nawet w 15 wymiarach teoretycznych. Znacznie prostsza jest sama praktyka – procesy zautomatyzowane pracują w oparciu o unikalne, bieżące i kompletne dane. Wraz z pojawieniem się duplikatów spada jakość – np. w bazie klientów dwa rekordy przynależące do tego samego podmiotu mogą spowodować otrzymanie przez niego nieadekwatnej oferty lub kolejkowanie jego zamówienia dłużej niż należy.
2. Jaka jest pewność, że dane po czasie nie staną się ponownie nieczytelne? Czy to ma sens?
Syzyfowa praca – tak określi zarządzanie jakością danych każdy, kto próbował się jej podjąć. W momencie, w którym uznaje się, że dane są w idealnej formie, ich jakość zaczyna ponownie staczać się na samo dno. Nie znajduje tu zastosowania podejście projektowe – w przeciwieństwie do niego proces ustawiczny, na którym polega dbanie o jakość informacji nie ma terminów ani daty zakończenia.
3. Od czego zacząć?
Należy rozpocząć czyszczenie w miejscu, w którym wprowadzone dane gwarantują największą korzyść. Jest to np. dział zakupów – terminy odnowienia zapasów, warunki współpracy i dokładna znajomość adresów mogą sprawić, że proces zakupowy zostanie usprawniony, podobnie jak, docelowo, proces produkcyjny.
4. Wdrożenie poprawienia jakości danych – czy można wykonać je samodzielnie?
Użytkownicy nie muszą znać języków programowania, aby korzystać z nowoczesnych rozwiązań do analizy jakości danych. Dla użytkownika, który choćby w małym stopniu jest zaznajomiony z systemem, definiowanie zasad ich prezentacji to nie fizyka jądrowa. Po ustaleniu zasad należy poinformować pracowników poszczególnych działów firmy o konieczności zaktualizowania danych. Idealny scenariusz zakłada, że otrzymają oni zestaw danych do samodzielnego „przeklikania”, które są podejrzane.
5. Poprawa reguł – jak szybko może nastąpić wraz ze zmianą wymagań?
Obecna sytuacja sprawia, że wymaga się od firm, by zmiany w regułach jakości danych wprowadzane były ad hoc. Nie są potrzebne umiejętności analityka lub programisty, by korzystać z nowoczesnych rozwiązań, które monitorują jakość danych. W większości przypadków firmy zatrudniają jednak zewnętrznego podwykonawcę z zakresu IT, zapewniający niewykluczanie się wzajemne reguł oraz ich wysoką jakość, co zapobiegnie powstawaniu problemów w przyszłości. Oznacza to, że osoba, która zarządza jakością danych w firmie jest niezbywalna. W przypadku, gdy firma posiada odpowiednie zasoby, może wyszkolić do tej roli jednego z pracowników.
Źródło: proALPHA
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- Laserowe innowacje Yamazaki Mazak na EuroBLECH 2024
- Nowości w branży cięcia CNC od Eckert na EuroBLECH 2024
- Dynamika przemysłu we wrześniu 2024 roku
- Nowy system powlekania INVENTA PVD z technologią łukową
- Już 13 listopada 13 edycja STIGO User Day
- Nowoczesna produkcja na TOOLEX i ExpoWELDING