Cyfrowa transformacja w przemyśle motoryzacyjnym
SPIER GmbH & Co. Fahrzeugwerk KG zajmuje się produkcją i dostawą nadwozi pojazdów użytkowych. Co ciekawe, firma powstała na podłożu małego warsztatu kołodziejskiego założonego w 1872 r. w Niemczech i dzisiaj, dzięki między innymi transformacji cyfrowej z wykorzystaniem systemu ERP, odnosi liczne sukcesy w przemyśle motoryzacyjnym.
Początki firmy SPIER GmbH & Co. Fahrzeugwerk KG sięgają 1872 roku, kiedy to rozpoczęła działalność jako zakład stolarska i produkująca wagony, potem, wraz z rozwojem branży motoryzacyjnej, stała się średniej wielkości dostawcą nadwozi do pojazdów użytkowych. Obecnie oferuje różnorodny zakres usług i produkcji dla wszystkich rodzajów nadbudów i rozwiązań transportowych, tj. naczepy i przyczepy w segmencie od 3,5 do 40 ton maksymalnej masy całkowitej.
Wkraczając w nowe milenium, firma SPIER zdawała sobie sprawę, że to indywidualne rozwiązania decydują o sukcesie i konieczne jest przeprowadzenie transformacji cyfrowej, która dostosuje produkcję oraz zarządzanie procesami do aktualnych trendów. W tym celu skrupulatnie wyznaczyła kierunek transformacji cyfrowej oraz obszary, które mają być udoskonalone. Jak się okazało, założone cele doskonale realizował system ERP proALPHA – dzięki temu dziś możemy się pochwalić 20-letnią współpracą z tą niemiecką firmą.
ZALETY SYSTEMU PROALPHA ERP:
- duża różnorodność wariantów: ponad dwie trzecie małej produkcji (1-5 sztuk)
- konfigurator produktu kontroluje łańcuch procesu od oferty do zlecenia produkcyjnego
- połączenie konfiguratora i integracji CAD ułatwia współpracę z klientami
- system zarządzania dokumentami archiwizuje dokumenty dotyczące procesów i zamówień
- intuicyjny i konfigurowalny interfejs użytkownika ułatwia pracę nawet nowych pracowników
Modułowy system ERP stał się kręgosłupem cyfrowym firmy, ale też wyznaczył kierunek jej rozwoju. Jest na tyle elastyczny, że jest w stanie obsłużyć każdą zmianę, jaka pojawia się w potrzebach biznesowych SPIER.
INDYWIDUALIZACJA JAKO CZYNNIK SUKCESU
Rynek motoryzacyjny, zwłaszcza ten dotyczący pojazdów użytkowych, jest już mocno sklasyfikowany, przez co firmom trudno wyróżnić się na tle konkurencji. Dlatego SPIER GmbH & Co. Fahrzeugwerk KG stale pracuje nad ulepszeniami i innowacjami w produktach i procesach.
Głównymi klientami SPIER są producenci pojazdów użytkowych, wypożyczalnie samochodów, firmy kurierskie, ekspresowe i paczkowe, a take logistycy, producenci kuchni i mebli oraz sprzedawcy detaliczni. Tak urozmaicona grupa ma również zmienne wymagania, które czasem trudno zaspokoić. Jakie jest rozwiązanie? Produkcja w małych seriach – jak się okazuje, firma SPIER produkuje ponad dwie trzecie swoich zamówień w małej partii od 1 do 5 sztuk.
„Przeciwdziałamy temu [nasyconemu rynkowi – przyp.red.], stosując wysoce zindywidualizowany asortyment rozszerzeń i rozszerzenia w wielu wariantach. Dlatego produkujemy bardzo małe serie, często nawet wielkości partii 1” – wyjaśnia partner zarządzający Jürgen Spier, który kieruje firmą. „Bez konfiguratora produktu proALPHA nie bylibyśmy w stanie zarządzać tak dużą różnorodnością zamówień. To minimalizuje czas realizacji i zapobiega błędom” – dodaje.
Zalety: System proALPHA pomaga organizować niezbędne zasoby i różnorodności, w tym przypadku w ilości około 700 zleceń produkcyjnych miesięcznie.
KONFIGURATOR PRODUKTU OBSŁUGUJE CAŁY ŁAŃCUCH PROCESU
Dzięki konfiguratorowi produktu proALPHA dział sprzedaży może tworzyć oferty, a następnie przenosić je bezpośrednio do zamówienia. Tworzona jest też pełna dokumentacja techniczna, która umożliwia sprawdzanie technicznej wiarygodności i wykonalności zamówienia. Wszystkie dokumenty, w tym zestawienia materiałowe i trasy, są przechowywane w DMS.
Co ważne, proALPHA Workflow Management pomaga działać z wyprzedzeniem, nawet przed formalnym utworzeniem zlecenia produkcyjnego. W ten sposób pozwala zachować terminy dostaw, co jest bardzo ważne w tej branży – SPIER ma tylko 20 dni roboczych od dostawy podwozia do dostarczenia kompletnego pojazdu.
Konfigurator odciąża również dział projektowy, który wcześniej zajmował się każdym zamówieniem. System obsługuje od 70 do 80 procent powtarzających się rutynowych zadań, np. tych dotyczących zmian kolorystycznych.
Zalety: Konfigurator produktu umożliwia firmie SPIER znaczne zwiększenie niezawodności procesów, zarówno projektowych, produkcyjnych, jak i logistycznych, oraz ogranicza uciążliwą papierologię.
JAKIE ASPEKTY DZIAŁALNOŚCI SPIER UDOSKONALIŁ SYSTEM PROALPHA ERP?
1. BEZPOŚREDNIA WSPÓŁPRACA Z INŻYNIERAMI PRODUCENTA.
Działalność SPIER opiera się na rozwoju własnym, dlatego eksperci firmy często ściśle współpracują z inżynierami dużych producentów pojazdów użytkowych. Współpracę tę ułatwia CA-Link, który łączy wszystkie systemy CAD 2D i 3D, dzięki czemu SPIER przygotowuje projekt ściśle pod klienta. Wszystkie indeksowanie, wersjonowanie i zatwierdzanie rysunków są obsługiwane przez system ERP.
2. KONTROLA PRODUKCJI.
Zaawansowane planowanie i harmonogramowanie z wykorzystaniem APS proALPHA pozwala koordynować wszystkie zasoby ludzkie i materiałowe. Planowanie odbywa się w systemie ERP, który rejestruje raporty zwrotne i produkcyjne napływające bezpośrednio z linii produkcyjnych wyposażonych w terminale do skanowania kodów kreskowych.
3. INFORMACJA O ZAPASACH W CZASIE RZECZYWISTYM.
Bardzo ważne jest, aby wszyscy pracownicy znali rzeczywisty stan inwentaryzacji. Wpisy i wyjścia są księgowane za pomocą urządzeń mobilnych i rejestrowane w ERP, co przyspiesza przepływ informacji.
4. SPRAWNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI.
Pracujący w tle DMS zintegrowany z proALPHA stał się elementem codziennej pracy niemal każdego działu SPIER. Przechowywane są w nim wszystkie dokumenty dotyczące pojazdu, jak certyfikat zgodności COC, i dokumenty dotyczące zamówień. W przyszłości planowane jest wykorzystanie DMS do automatycznej kontroli faktur.
5. CYFROWA TRANSFORMACJA BEZ KONIECZNOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI PRACOWNIKÓW.
Warunkiem podjęcia współpracy między SPIER a proALPHA w 1999 roku było dostarczenie oprogramowania, które będzie można rozwijać wraz z rosnącymi wymaganiami firmy. Jednocześnie miało być na tyle proste, aby nie wymagało nauki i kwalifikacji. Dzięki przyjaznej dla użytkownika technologii pracownicy szybciej radzą sobie z nowymi zadaniami i procesami.
Źródło: proALPHA
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Zwinne zarządzanie produkcją jednostkową
- Mazak Open House
- Dynamika przemysłu w październiku 2024 roku
- Podstawowe typy łożysk precyzyjnych i ich charakterystyka
- Zabezpieczenia manipulatorów – bezpieczeństwo, które robi różnicę
- P-Weld – Innowacyjne Rozwiązania w Spawaniu
- Abas Business Solutions Poland podsumowuje wyjątkowy rok