Aluminium w samochodach ciężarowych
Fot.: Sapa |
Aluminium jako materiał niezwykle innowacyjny znajduje szerokie zastosowanie w branży motoryzacyjnej. Ze względu na swoje właściwości coraz częściej wybierany jest także przez producentów samochodów ciężarowych, które powinny być lekkie, wytrzymałe, a także bezpieczne.
Rozwój technologii materiałowej w branży motoryzacyjnej sprawia, że produkowane pojazdy są nie tylko szybsze i bardziej wytrzymałe, ale także znacznie bardziej oszczędne. Branża samochodów ciężarowych jest pod tymi względami szczególnie wymagająca. Producenci ciężarówek poszukują bowiem rozwiązań, które umożliwiają obniżenie ilości spalanego paliwa, które w sposób bezpośredni wpływa na koszty transportu. Oprócz oszczędności kluczową kwestią jest także bezpieczeństwo kierowcy.
Fot.: Sapa |
- "Powszechnie wiadomo, że prowadzenie pojazdów wiąże się z ryzykiem wypadków. W przypadku samochodów ciężarowych zdarzenia drogowe mogą być szczególnie niebezpieczne w skutkach ze względu na masę oraz gabaryty. W nowoczesnych samochodach osobowych i ciężarowych wykorzystuje się przede wszystkim stopy aluminium z dodatkami krzemu, miedzi, manganu i magnezu" – wyjaśnia Piotr Szucki, Kierownik Produkcji z Sapa Aluminium, wiodącego producenta komponentów aluminiowych w Polsce. - Współczesne tworzywa metaliczne mają ponadprzeciętną zdolność absorpcji energii.
Minimalny ślad ekologiczny
Przewaga aluminium nad innymi materiałami łączy się także z coraz wyższymi wymogami dotyczącymi redukcji emisji CO2. Z uwagi na to, że aluminium jest aż trzykrotnie lżejsze od stali, szerokie zastosowanie tego materiału w branży wyraźnie wpłynęło na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, co przekłada się nie tylko na oszczędności finansowe firm spedycyjnych, ale i na zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Dzięki zmniejszeniu masy własnej pojazdu o jedną tonę, można zaoszczędzić 1 500 litrów oleju napędowego na każde 100 000 kilometrów. Przekłada się to na emisję spalin. Szacuje się, że w ciągu całego okresu użytkowania samochodu 1 kg zastosowanego w nim aluminium pozwala ograniczyć ilość wyemitowanego dwutlenku węgla o 19 kg. Należy ponadto pamiętać, że aż 95% aluminium używanego w pojazdach trafia do ponownego przetworzenia, więc korzyści ekologicznych wynikających z jego zastosowania jest naprawdę wiele.
Szeroka gama zastosowań
Samochody ciężarowe klasy 8 (czyli z ładownością do 15 ton) składają się dziś średnio z 500 kg aluminium. Gdzie materiał ten znajduje szczególne zastosowanie?
Fot.: Sapa |
Kabina: przednie belki przeciwnajazdowe, bagażniki dachowe, relingi, belki tablicy rozdzielczej, konstrukcje drzwi, ramy łóżek oraz stoliki.
Podwozie: kolektory wysokociśnieniowe i hydrauliczne, wsporniki, zaczepy do naczep, boczne belki przeciwnajazdowe.
Układ przeniesienia napędu: pierścienie wentylatora, kolektory, listwy paliwowe, przewody olejowe, obudowy w elementach przyczep i naczep, kadłubach silników, głowicach, miskach olejowych, chłodnicach i wymiennikach ciepła, ramach zawieszenia, felgach, obręczach kół, obudowach wspomagania układu kierowniczego, zaciskach hamulcowych i in.
Przejście na elementy aluminiowe sprawia, że ciężkie pojazdy użytkowe stają się lżejsze, co pozwala obniżyć koszty i zmniejszyć ślad ekologiczny, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wszystko wskazuje więc na to, że rola aluminium w przemyśle motoryzacyjnym nieustannie będzie rosła.
Źródło: Sapa Aluminium
- Raport Tokarki CNC i Centra tokarskie - przegląd rynku 2020
- Raport prasy krawędziowe - przegląd rynku 2020
- Kalendarium - przegląd targów przemysłowych 2024
- Branża formierska na Targach INNOFORM®
- ITM Industry Europe - potrójna siła przemysłu
- Żuraw obrotowy w ofercie Weni Solution
- Maszyny używane: Nowe drogi w produkcji przewodów rurowych
- Giętarka trójrolkowa, beztrzpieniowa czy trzpieniowa?
- Czy spawanie laserowe wyprze metody typu TIG i MIG?
- Oerlikon prezentuje innowacje w wirtualnej rzeczywistości VR
- Nowe centrum tokarskie Yamazaki Mazak z 3 głowicami
- Laserowe innowacje Yamazaki Mazak na EuroBLECH 2024
- Nowości w branży cięcia CNC od Eckert na EuroBLECH 2024
- Nowy system powlekania INVENTA PVD z technologią łukową
- Nowoczesna produkcja na TOOLEX i ExpoWELDING
- PIE: Dobre prognozy na 2025 rok
- Zwinne zarządzanie produkcją jednostkową
- Warsztaty technologiczne w CNC Center of Excellence
- Aukcja maszyn spółki Peter Drösser GmbH
- Mazak Open House