Szukaj w działach:

Wykorzystanie aluminium w branży kolejowej

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

Branża kolejowa doświadcza dziś transformacji, która ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, poprawę wydajności energetycznej i zwiększenie wytrzymałości infrastruktury przewozowej. Na czoło tych zmian wysuwa się aluminium oferujące rewolucyjne możliwości dla projektantów taboru kolejowego.


W pierwszym kwartale 2023 roku polscy przewoźnicy kolejowi wykazali imponującą aktywność operacyjną, uruchamiając łącznie blisko 572,4 tys. pociągów. Z tej liczby ponad 466,3 tys. to przewozy pasażerskie, a blisko 106,1 tys. – towarowe. Liczba tych pierwszych wzrosła o 18,1 tys. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022, co świadczy o niesłabnącym zapotrzebowaniu na usługi transportu kolejowego i odpowiada na zwiększone potrzeby mobilności społecznej. Taki stan rzeczy to również wyraźny sygnał dla producentów taborów, którzy muszą szukać rozwiązań konstrukcyjnych idealnie wpisujących się w założenia zielonego, odpowiedzialnego przemysłu. I tu z pomocą przychodzi… aluminium!

ALU vs STAL

Aluminium, znane ze swojej lekkości, przewyższa tradycyjnie używane w kolejnictwie materiały pod wieloma względami. Jego gęstość wynosi zaledwie około jednej trzeciej masy stali, co przekłada się na znaczącą redukcję tonażu pojazdu. Lżejsze pociągi zużywają mniej energii do przyspieszania i hamowania, a to zauważalnie zmniejsza koszty eksploatacyjne, a także przyczynia się do mniej agresywnej degradacji infrastruktury, w tym torów i mostów, które mogą być bardziej ekonomiczne w utrzymaniu dzięki niższym obciążeniom. Efekt ten jest szczególnie ważny w kontekście dążeń branży do minimalizowania śladu węglowego. 

Kolejnym czynnikiem, który ma niebagatelny wpływ na żywotność taboru oraz redukcję kosztów związanych z konserwacją i naprawami, jest odporność ALU na korozję. Czyni to z niego idealny materiał w przypadku pracy w różnorodnych warunkach środowiskowych, zarówno w klimatach wilgotnych, jak i tam, gdzie występują duże amplitudy temperatur.

Technologie produkcji i obróbki aluminium pozwalają zaś na tworzenie skomplikowanych kształtów i elementów konstrukcyjnych, niemożliwych do wykonania przy użyciu tradycyjnych metod i materiałów. Ta elastyczność projektowa jest kluczowa w inżynierii współczesnych pociągów, które muszą spełniać coraz to wyższe standardy aerodynamiki, bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że aluminium jest stopem w pełni nadającym się do recyklingu bez utraty swoich właściwości. W cyklu życia produktu kolejowego, gdzie rozważa się wszystkie aspekty wpływu na środowisko, możliwość wielokrotnego przetworzenia bez degradacji jakości materiału jest nieoceniona.

 

Aluminium od Hydro Extrusion Poland w branży kolejowej

 


- Zastosowanie ALU w branży kolejowej to nie tylko kwestia ekonomiczna i ekologiczna, ale również strategiczna, umożliwiająca projektowanie lekkich, wytrzymałych i energooszczędnych pojazdów szynowych, które będą służyć przez dziesięciolecia – mówi Ewelina Szarek-Stasiewicz, Dyrektor Sprzedaży w Hydro Extrusion Poland.

 

Kolej na… duet wiedzy i kreatywności!

Hydro, jako innowacyjny lider w produkcji aluminium, rewolucjonizuje branżę poprzez dostarczanie komponentów, które przyczyniają się do tworzenia bardziej efektywnych i ekologicznych rozwiązań transportowych. Zastosowanie ALU w konstrukcji nadwozi pociągów, takich jak ściany boczne, dachy oraz panele podłogowe pozwala na osiągnięcie jednolitej i gładkiej powierzchni redukując zakres prac wykończeniowych i skracając czas produkcji. Technologia zgrzewania tarciowego z przemieszaniem, stosowana przez Hydro, umożliwia tworzenie dużych elementów o cienkich ściankach, co przekłada się na wąskie tolerancje oraz jeszcze lepsze dopasowanie poszczególnych komponentów. Wszystko to świadczy o zaangażowaniu firmy w dostarczanie rozwiązań, które nie tylko odpowiadają na potrzeby producentów taboru kolejowego, ale również przyczyniają się do tworzenia przyszłości transportu, który jest bardziej zrównoważony i efektywny.

 

Hydro Extrusion Poland komponenty z aluminium w branży kolejowej

 

Czyny, nie słowa

Konstrukcje uznawane za typowe to nie jedyne rozwiązania dla branży kolejowej, które Hydro ma w swojej ofercie. Współpraca z austriacką firmą Getzner Werkstoffe zaowocowała stworzeniem lekkich, pływających podłóg cienkowarstwowych, które znacząco redukują poziom hałasu i wibracji wewnątrz wagonów. Specjalnie zaprojektowane profile aluminiowe służą jako elastyczna nośnia, a zastosowanie innowacyjnego tworzywa poliuretanowego Sylomer® zapobiega przenoszeniu drgań, dzięki czemu pasażerowie mogą doświadczyć znacznie większego komfortu podróży.

Eksperci Hydro zwracają uwagę na techniczne zalety tego rozwiązania, w tym łatwość montażu, adaptację do indywidualnych potrzeb klienta, a także spełnienie norm bezpieczeństwa pożarowego i testów zderzeniowych. Warto podkreślić również możliwość kompensacji tolerancji nadwozia wagonu, co jest kluczowe dla zachowania integralności konstrukcji. Pływająca podłoga to nie tylko krok naprzód w zakresie inżynierii, ale również świadome dążenie do poprawy doświadczeń pasażerskich, co jest równie ważne w kontekście zrównoważonego rozwoju transportu kolejowego.W

Firma Hydro, wykorzystując swoje bogate doświadczenie w obróbce aluminium, oferuje także innowacyjne słupy kolejowe, które łączą w sobie aspekt ekonomiczny i bezpieczeństwo. 

 


- Aluminiowe słupy sygnalizacyjne oraz oświetleniowe, zaprojektowane z myślą o infrastrukturze kolejowej, charakteryzują się niskimi kosztami konserwacji, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla operatorów przewozowych. Słupy przegubowe Hydro mogą osiągać do ośmiu metrów wysokości, są łatwe w instalacji i obsłudze, a sam mechanizm, ukryty w korpusie, jest niewidoczny na pierwszy rzut oka, co dodatkowo chroni przed aktami wandalizmu – mówi Tomasz Grzybowski, Kierownik Zespołu Doradztwa Technicznego w Hydro Extrusion Poland.

 


- Aluminium staje się materiałem pierwszego wyboru w przemyśle kolejowym przede wszystkim ze względu na swoje wyjątkowe właściwości, które odpowiadają na potrzeby nowoczesnych konstrukcji pociągów. Jest lekkie, wysoce odporne na korozję, niezwykle elastyczne, wytrzymałe, a do tego ekologiczne. Tak łączymy to, co efektywne z tym, co naprawdę efektowne – podsumowuje Ewelina Szarek-Stasiewicz, Dyrektor Sprzedaży w Hydro Extrusion Poland.

 

 

Źródło: Hydro Extrusion Poland

HYDRO EXTRUSION POLAND SP. Z O.O.
Kopernika 18
64-980 Trzcianka
+48 728 431 019
POWIĄZANE
Konferencja Automotive (z) kobiecą pasją już w maju! Kolejna edycja wydarzenia stworzonego przez SQD Alliance z myślą o kobietach związanych z...
Odzież ochronna i odzież robocza dla branży metalowej Zachowanie bezpieczeństwa i higieny pracy zależy od wielu procesów, ale także od z...
Prasy krawędziowe VICLA do zadań specjalnych Na rynku jest wielu producentów pras krawędziowych, możemy śmiało powiedzieć, że j...
Ventor dystrybutorem koreańskiej firmy Simpac w Polsce VENTOR został wyłącznym dystrybutorem w Polsce koreańskiego producenta pras SIMPAC, wsp&o...
II edycja Warsaw Industry Week Zobacz co działo się na II Międzynarodowych Targach Innowacyjnych Rozwiązań Przemysłowych ...
TOOLEX 2018 - wszystko o obróbce Termin 2-4 października br. zapowiada się ekscytująco, a to za sprawą odbywających się w ...
Partnerzy