Szukaj w działach:

Przyszłość sektora automotive okiem ekspertów

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

 

Podczas najbliższego spotkania International Automotive Business Meeting zgromadzeni eksperci omówią potencjalne scenariusze dla branży motoryzacyjnej w Europie Środkowej w perspektywie 2020-2035 oraz sposób przygotowania polskiego sektora motoryzacyjnego do tej rewolucji. 

Od dłuższego czasu obserwowany jest bardzo silny trend związany z elektromobilością, który nie jest wynikiem przełomu technologicznego w dziedzinie napędu lub baterii, lecz raczej konsekwencją ogólnego nacisku na niskoemisyjny. Ale czy pojazdy elektryczne są naprawdę neutralne dla środowiska, biorąc pod uwagę proces produkcji i recyklingu głównego elementu, jakim są baterie? Warto również zadać pytanie, z jakich źródeł produkowana jest dzisiaj energia, z której będziemy musieli wytwarzać akumulatory i ładować pojazdy elektryczne. Należy również wspomnieć o bardzo ważnym aspekcie, tj cenie pojazdu elektrycznego. Pojazdy elektryczne dostępne na rynku są prawie dwa razy droższe niż podobne pojazdy napędzane tradycyjnym silnikiem. Czy w tych warunkach będziemy generować popyt na pojazdy elektryczne na taką skalę, żeby zakończyć produkcję pojazdów spalinowych? 

- „Myślę, że bardzo istotna może być data, prawdopodobnego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie w 2035 roku. Wprowadzenie takiego zakazu będzie oznaczało koniec pewnej epoki przemysłowej. Na pewno regulacje wprowadzające nowe zaostrzające normy emisji CO2 z samochodów będą wymuszały zmiany technologiczne. Transport musi stać się bez-emisyjny do roku 2050. To jest dla nas wszystkich założenie absolutnie rewolucyjne” – mówi Marcin Korolec, Prezes FPPE (Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych).

Łukasz Górecki, Menadżer Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM) jest zdania, że zmiany te będą następowały stopniowo: 

- „Wydaje się, że proces przejścia na pojazdy całkowicie bez-emisyjne będzie jednak postępował przez dłuższy czas, a w najbliższej przyszłości dominować będą pojazdy niskoemisyjne np. pojazdy hybrydowe w różnych konfiguracjach łączące napędy elektryczne i dotychczasowe silniki spalinowe” - mówi Górecki. 

Jak polski przemysł motoryzacyjny przygotowuje się do tej rewolucji? 

Polski sektor motoryzacyjny jest na stałe zaangażowany w łańcuch wartości europejskiego lub nawet globalnego sektora motoryzacyjnego, a jego sytuacja jest ściśle związana z sytuacją gospodarczą w Europie. Czynniki takie jak: koszty energii, koszty transportu (w tym wpływ regulacji prawnych na transport w Europie oraz infrastruktura drogowa i kolejowa), koszty pracy (w tym rosnący brak dostępu do wykwalifikowanych pracowników) i czas dostawy just-in-sequence odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji o lokalizacji kolejnych projektów na poziomie OEM czy Tier 1. W ostatnich latach europejscy i azjatyccy producenci OEM zdecydowali o otwarciu fabryk w Europie Środkowej, w szczególności w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech oraz w mniejszym stopniu w Polsce. Z kolei Polska była często preferowanym krajem dla firm poziomu Tier 1, które z południowego obszaru Polski obsługują OEM na całą Europę.

- „Wraz z postępującą automatyzacją i digitalizacją systemów produkcji, co wiąże się z reorganizacją struktury zatrudnienia w zakładach produkcyjnych, z wolna niskie koszty pracy przestaną być przewagą konkurencyjną. Owszem dostęp do wykwalifikowanych pracowników jest ciągle istotną kartą przetargową dla Europy Środkowej, jednak pracownicy ci muszą zostać wyposażeni w inne kompetencje. Będziemy świadkami konsolidacji aktywności Tier 1, specjalizacji oraz budowania regionalnych hub’ów kompetencji. W tym przypadku istotną rolę mogą odgrywać klastry i sieci współpracy, które promują współpracę między dostawcami Tier 1 i OEM a lokalnymi dostawcami, uczelniami, jednostkami naukowymi i start-upami. Dużo zależeć będzie nie tylko od centralnej polityki koncernów, ale również od osób na stanowiskach kierowniczych w poszczególnych zakładach w Europie Centralnej” - mówi Luk Palmen, Manager ds. Innowacji i Kooperacji Klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM). 

Czy korporacje przystaną na nowe formy współpracy i budowania ekosystemów opartych na tworzeniu synergii w kompetencjach? Tradycyjne działania mające na celu zakotwiczenie międzynarodowych firm w danym regionie, takie jak ulgi podatkowe i dostęp do nisko-kosztowych lokalnych sieci dostaw, nie są już skuteczne w sytuacjach, w których w krótkich odstępach czasu konieczne jest nabywanie nowych kompetencji, dokonywanie krytycznych inwestycji w nowe technologie i wdrażanie projektów o wysokim poziomie kompleksowości.  

- „Musimy zatem zadbać o to, by dostawcy na poszczególnych etapach łańcucha wartości mieli dostęp do wykwalifikowanych pracowników (współpraca ze szkołami i centrami edukacji oraz z parkami technologicznymi i start-upami), do wiedzy o wprowadzaniu nowych procesów produkcyjnych (współpraca z dostawcami technologii produkcji, z jednostkami naukowymi i z organizacjami szkoleniowymi) oraz do wiedzy pozwalającej sprawnie rozwiązać problemy, z którymi mogą się spotkać podczas wdrażania swoich projektów” – dodaje Luk Palmen.        

W kontekście Polski system wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu z pewnością może odgrywać kluczową rolę. Fundusz w swoim założeniu ma przyczynić się do wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. Zbliżone rozwiązania obowiązują również w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.  

- „Co istotne, elektromobilność stanowi wielką szansę dla krajowego przemysłu motoryzacyjnego. Już dzisiaj Polska jest europejskim liderem w zakresie produkcji i dostaw autobusów elektrycznych. W naszym kraju powstają lub będą powstawać pojazdy zero-emisyjne takich podmiotów jak Solaris, Volvo czy MAN. Przykładowo, Solaris w 2019 r. zdobył najwięcej zamówień na autobusy elektryczne w Europie. Ponadto, Polska staje się regionalnym centrum produkcyjnym ogniw litowo-jonowych i podzespołów wykorzystywanych w akumulatorach do pojazdów elektrycznych. W naszym kraju inwestuje np.  LG Chem, który zbudował zakład wytwarzający ogniwa w Kobierzycach i ma w planach uruchomienie kolejnej fabryki w regionie Łodzi. Projekty w tym segmencie realizują ponadto m.in. Umicore, Northvolt czy Guotai Huarong. Jednocześnie, w naszym kraju produkowane są samochody elektryczne, takie jak powstające we Wrześni Volkswagen e-Crafter oraz MAN eTGE” - komentuje Maciej Mazur, CEO PSPA (Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych). 

- „Ze względu na spadek wzrostu rynku niemieckiego, niepewności związane z Brexitem, zagrożenie wojnami handlowymi czy pogarszającą się kondycję krajowego rynku pracy, pojawiają się zagrożenia dla sektora w Polsce, ale jestem optymistą co do przyszłości, gdyż polski przemysł motoryzacyjny jest konkurencyjny, odporny na kryzysy i szczególnie w czasie schłodzenia koniunktury czy wręcz kryzysu, oferuje doskonałą relacje jakości do kosztów” – podsumowuje Paweł Wideł, Wiceprezes Konfederacji Lewiatan, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

REJESTRACJA ONLINE


Więcej o Konferencji na Staleo.pl


Źródło: INFINITY Agencja PR & MarComm


POWIĄZANE
Automatyzacja procesów w fabryce przyszłości Koncepcja zrobotyzowanego spawania systemów ogrodzeniowych, które są jedną ...
Nowości InPost na IntraMag Poland 2020 Międzynarodowe Targi IntraMag Poland to wydarzenie dedykowane logistyce wewnętrznej, nowy...
Technologie kształtujące przemysł Wkrótce w Arche Hotel w Warszawie odbędzie się 8. edycja Forum Nowoczesnej Produkc...
Innowacje w przemyśle od Autodesk Zakończona seria unikatowych warsztatów z innowacyjności dla małych i średnich prz...
Relacja z X edycji Executive Innovation Forum! 28 listopada w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się X edycja konferencji organizowanej...
Inteligentna fabryka od LVD na EuroBLECH 2022 Podczas tegorocznych targów EuroBLECH firma LVD zaprezentuje rozwiązania inteligen...
Partnerzy