Szukaj w działach:

Aluminium w transporcie publicznym

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

 Fot.: Sapa Aluminium


Ilość zalet, którymi odznacza się aluminium powoduje, że coraz więcej producentów decyduje się na wykorzystanie go w transporcie publicznym. Jego zastosowanie pomaga zaoszczędzić państwowe pieniądze, a także zmniejsza ujemny wpływ na środowisko, więc idealnie wpisuje się w wymagania samorządowców.

W związku z ciągle rosnącym zapotrzebowaniem oraz zużyciem aluminium, jego produkcja również stale rośnie. Popyt na ten surowiec wynika między innymi z powodu ciągłego rozwoju technologicznego, który umożliwia coraz szersze i lepsze wykorzystanie jego właściwości. Nie istnieje sektor przemysłu, w którym nie można byłoby znaleźć zastosowania dla aluminium. Już teraz używane jest między innymi przy produkcji opakowań, w budownictwie, elektronice, przemyśle spożywczym, fotowoltaicznym czy w transporcie. Jedną z bardziej dynamicznych pod względem tempa rozwoju branż jest właśnie transport, który w Europie pochłania ponad 30% zasobów aluminium. Jest to największy odsetek spośród wszystkich gałęzi przemysłu wykorzystujących ten materiał. Duże korzyści z jego użytkowania odczuwa natomiast transport publiczny, który zawsze szuka optymalnych rozwiązań, opartych na oszczędności i innowacji.

Transport kolejowy

Krajem przodującym w wykorzystaniu aluminium w transporcie kolejowym są Chiny. Jak podaje Instytut Metali Niezależnych, całkowite zużycie produktów aluminiowych w branży pociągowej w roku 2014 wyniosło 160000 ton. W roku 2016 powinno ono wzrosnąć do 220000 ton, a do roku 2020 aż do 350000. Aluminium stosuje się przede wszystkim przy produkcji wagonów, głównie nadwozi, ale także do wykończenia siedzeń, półek na bagaże czy obramowania okien. Powszechne stosowanie aluminium zmniejsza spalanie, a co za tym idzie emisję CO2 do atmosfery.

fot._pexels.com - transport kolejnowy
 Fot.: pexels.com (przemysł kolejowy) 


Nie tylko Azja, ale również Europa docenia zalety aluminium. AlstomEMU250 to włoskiej produkcji pociąg z rodziny Pendolino, który w roku 2014 pojawił się na polskich torach. Pudła jego wagonów są samonośne i wykonane z lekkich stopów aluminium. Użyte profile łączą się ze sobą poprzez zsuwanie w tzw. „jaskółczy ogon”, a miejsca ich łączenia są spawane przez roboty spawalnicze. – Aluminium to materiał niezwykle plastyczny, który da się w bardzo prosty sposób kształtować. Metod obróbki czy łączenia jest bardzo wiele, dzięki czemu można w łatwy sposób dobrać odpowiednią metodę do wybranego rodzaju stopu, jego grubości i preferowanego kształtu – wyjaśnia Andrzej Bulanda, Kierownik Narzędziowni w firmie Sapa Aluminium. - Komponenty aluminiowe z powodzeniem wykorzystywane są więc we wszelkiego rodzaju transporcie, gdzie obróbka detali jest bardzo istotną kwestią – dodaje.

Metro

Obecność pociągów szynowych w miastach wymusiła na producentach poszukiwanie coraz to nowszych rozwiązań, które będą optymalne dla budżetu miasta, przy zachowaniu standardów technologicznych i ekologicznych. W Warszawie od jesieni 2013r. zaczęto wykorzystywać wagony metra Inspiro wyprodukowane przez firmę Siemens, która w lutym tego samego roku wygrała na nie przetarg. Wyjątkowość tego składu polega przede wszystkim na wykorzystaniu do ich produkcji materiałów niezwykle lekkich, które w znaczny sposób zmniejszają zużycie energii. Dzięki temu, że komponenty użyte w wagonach są w dużej mierze wykonane z aluminium, obniża to wagę całego składu o około 20% w stosunku do poprzedniego rozwiązania. Oprócz zmniejszenia zużycia energii, wagony Inspiro są przyjazne środowisku także z tego powodu, że aż 95% materiałów użytych przy ich wykończeniu, w tym także aluminium, nadaje się do obróbki wtórnej.

Łodzie

Przemysł stoczniowy to sektor, dla którego właściwości materiału, jakim jest aluminium są wyjątkowo ważne. Jest to również metal, który w swojej surowej formie posiada naturalną odporność na korozję. - Aluminium w kontakcie z tlenem samoczynnie pokrywa się warstwą ochronną tlenku, które dokładnie wiąże się z podłożem, a tym samym zabezpiecza materiał przed korozją - tłumaczy Artur Skonieczny, kierownik Wydziału Anodowania w firmie Sapa Aluminium. - Jeśli chodzi natomiast o zachowanie aluminium w wodzie, to jest ono bardziej podatne na korozję, jednak poprzez użycie odpowiedniego stopu, oraz odpowiedniego zabezpieczenia powierzchni można temu częściowo zapobiec. Dlatego do produkcji łodzi najlepiej sprawdza się aluminium z domieszką magnezu, dzięki któremu stają się odporniejsze na wodę morską.

Aluminium w transporcie publicznym - Łodzie
 Fot.: Sapa Aluminium


Aluminium w przemyśle stoczniowym wykorzystywane jest nie tylko ze względu na odporność na korozję. Istotną zaletą tego surowca, zarówno dla przewoźników towarowych jak i pasażerskich, jest jego niewielka masa, dzięki czemu zmniejsza się zużycie paliwa. Aluminium w przeciwieństwie do swojego konkurenta w przemyśle stoczniowym, czyli laminatu, jest znacznie bardziej odporne na uszkodzenia. Poza tym, że jest ono również łatwe w obróbce i można je dowolnie łączyć, co wpływa na szczelność łodzi.

Samoloty

W przypadku przemysłu lotniczego głównymi zaletami aluminium są lekkość i wytrzymałość. W niskich temperaturach, które towarzyszą dużym wysokościom zachowuje się ono znacznie lepiej niż np. stal, a także ma od niej wyższy współczynnik udarności, czyli odporności na pękanie przy obciążeniu dynamicznym. Stopem najczęściej wykorzystywanym do produkcji kadłubów jest duraluminium, a elementy z niego wykonane stanowią ponad 80% struktury pasażerskiej. Jego podstawową zaletą są dobre właściwości mechaniczne przy relatywnie niewielkiej masie. Kolejnymi materiałami chętnie wykorzystywanymi w lotnictwie są niezwykle plastyczny awional oraz silumin, stop o dużej odporności na korozję.

Przemysł samochodowy

Wartością bardzo istotną dla wszystkich kierowców jest to, ile ich samochodów zużywa paliwa podczas przebycia 100km drogi. Niemniej ważne jest to dla firm przewozowych, zarówno pasażerskich, jak i towarowych, które wszędzie szukają oszczędności. Już parę lat temu naprzeciw im wyszli producenci samochodów złożonych z komponentów aluminiowych. Dzięki temu znacznie obniżyła się masa pojazdów, a co za tym idzie zużycie paliwa. Przykładowo, samochód ciężarowy klasy 8 składa się średnio tylko z 500kg aluminium. Metal ten używany jest przede wszystkim przy produkcji komponentów zewnętrznych oraz wewnętrznych, a także konstrukcji przyczep oraz kabin. Aluminium to materiał, który wspiera również zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych emitowanych do środowiska. Dzieje się tak w dwojaki sposób: dzięki aluminium zwiększa się nośność pojazdów, co z prowadzi do zwiększenia pracy przewozowej i możliwości transportowania większej ilości towarów. Oprócz tego materiał ten pozwala obniżyć masą pojazdów i zredukować zużycie paliwa.

sapa - fot._pexels.com_przemysl_samochodowy
 Fot.: pexels.com (przemysl samochodowy)


W ciągu ostatnich 20 lat na świecie nastąpił 2,5-krotny wzrost produkcji aluminium pierwotnego. Dzięki temu, że aluminium może być powtórnie przetwarzane właściwie bez żadnych ograniczeń, 75% z tego, co zostało już wytworzone dalej jest w obiegu. Przez dziesiątki lat największym jego użytkownikiem był sektor transportu. Na początku było stosowane przede wszystkim do produkcji lekkich konstrukcji lotniczych, a obecnie znajdziemy je w samochodach osobowych, autobusach, autokarach, ciężarówkach, pociągach, statkach, promach, samolotach - a nawet w rowerach. Ma to oczywiście pozytywny wpływ na ekosferę. Według publikacji International Aluminium Institute z roku 2015, 20 milionów ton aluminium wykorzystanego w transporcie może zaoszczędzić nawet 400 milionów ton CO2 emitowanego do środowiska. 


Źródło: Sapa Aluminium

 

HYDRO EXTRUSION POLAND SP. Z O.O.
Kopernika 18
64-980 Trzcianka
+48 728 431 019
Partnerzy