Szukaj w działach:

Elektryczna lokomotywa - E4MSU Griffin od Newagu

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU
 Fot.: E4MSU Griffin/Newag S.A.

Pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna E4MSU Griffin powstała w Newagu Gliwice.

Lokomotywa zaliczyła pomyślnie jazdy testowe na torze o zasilaniu 15 kV oraz 25 kV, co oznacza że Newag Gliwice jako pierwszy w kraju wyprodukował wielosystemową lokomotywę elektryczną, która może być eksploatowana w całej Europie.

Lokomotywa E4MSU Griffin, od podstaw wyprodukowana w Newagu, przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton, z prędkością do160 km/h. Przystosowana jest  do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC, 25 kV 50Hz oraz 15 kV 16⅔Hz.

Prace nad projektowaniem  trwały od września 2010 roku. W 2012 roku lokomotywa była prezentowana na Międzynarodowych Targach Kolejowych  Innotrans w Berlinie, a od maja poddawana jest testom eksploatacyjnym.

Testy przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa na torze testowym w Żmigrodzie jak i próbne jazdy badawcze prowadzone przez PKP Cargo S.A., zakończyły się  wynikiem celującym i obecnie oczekuje na  świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Lokomotywa z powodzeniem pociągnęła skład towarowy o masie 3440 t.

W ostatnim tygodniu Griffin trafił na tor testowy VUZ  Velim w Czechach, gdzie był poddawany statycznym próbom uruchomieniowym oraz jazdom w systemach  zasilania 25 kV i 15 kV AC. Pomyślne zakończenie prób  to  pierwszy krok przed certyfikacją na rynkach europejskich.

Źródło: NEWAG S.A.

 


Partnerzy