Szukaj w działach:

Grupa Współpracy Branży Metalowej

POSŁUCHAJ ARTYKUŁU

 

 Fot.: PROMOTECH Sp. z o.o


W skład nowo powstałej Grupy Współpracy Branży Metalowej (GWBM), działającej przy Izbie Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku weszło dziewięć podlaskich przedsiębiorstw. Ich współpraca ma na celu wymianę doświadczeń oraz obniżenie kosztów działalności firm.

Grupa kooperacyjna to pomysł samych biznesmenów – prezesów spółek, które weszły w skład grupy. Są to firmy powiązane z branżą metalową z siedzibami w Białymstoku i Suwałkach: AC, Automatyka Pomiary Sterowanie, ChM, Jazon, Kart, Malow, Promotech, Salag i Samasz.

- "Są to wiodące podlaskie przedsiębiorstwa, które tworzą w sumie ponad 2 tys. miejsc pracy" – mówi koordynatorka grupy Izabela Klim z IPH w Białymstoku. – "Grupa jest inicjatywą wykreowaną przez naturalny mechanizm rynkowy, a prezesi firm, którzy zdecydowali się na jej założenie znają zalety takiej współpracy. Sieci kooperacyjne bowiem funkcjonują niemal na całym świecie, poczynając od Stanów Zjednoczonych, poprzez Europę, a kończąc na Australii".

Przynależność do grupy stwarza możliwość obniżenia kosztów, np. dzięki wspólnej współpracy medialnej czy prowadzeniu kampanii promocyjnych. Istotnym celem przedsięwzięcia jest także wymiana doświadczeń, co w rezultacie pozwoli na wdrożenie bardziej wydajnych metod produkcji.

- "Zależy nam na współpracy na bazie wymiany informacji, dzieleniu się własnym doświadczeniem na różnych etapach rozwoju, przez które każda z tych firm przechodziła" – mówi Marek Siergiej, prezes Promotechu. - "Po co wyważać otwarte drzwi, skoro można wymienić się praktyczną wiedzą z zakresu organizacji produkcji z określonej sfery działalności czy zarządzania firmą tak, by uzyskać maksymalną efektywność? Taki jest cel powstania tej grupy, a rolą IPH, jako jej głównego partnera jest poznanie potrzeb przedsiębiorców i koordynacja działań w tym zakresie".

Niektóre firm z grupy już wcześniej ze sobą kooperowały.

- "Znamy nawzajem nasz potencjał, spotykaliśmy się podczas szkoleń i wizyt w firmach. Poprzez udział w grupie liczymy na uzyskanie wspólnych korzyści. IPH jako koordynator negocjuje m.in. ceny  zakupu materiałów biurowych, energii, paliw, oprogramowania i usług dotyczących wszystkich firm, ale też wspólnego udziału w targach. Jednak najważniejsza jest możliwość dzielenia się wiedzą i dobrymi praktykami" – mówi Jerzy Busłowski, wiceprezes APS SA.

W praktyce poszczególne firmy mogą też współpracować w ramach bieżącej działalności i wzajemnie uzupełniać swoją ofertę.

Promotech współpraca
 Fot.: PROMOTECH Sp. z o.o


- "Jako APS SA mamy do zaoferowania np. zakupy urządzeń i usług automatyki i elektryki w naszej firmie, możemy też uczestniczyć w realizacji zamierzeń inwestycyjnych firm z grupy" – dodaje Jerzy Busłowski.

Partnerem wspierającym przedsięwzięcie jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego.

- "Obecne działania to pierwsze kroki w zacieśnianiu współpracy. Docelowo przy zaangażowaniu Fundacji możliwe będzie uzyskanie zaawansowanych efektów wzajemnej synergii w postaci np. wspólnych działań promocyjnych, wspólnych projektach dofinansowanych z różnych źródeł – niekoniecznie unijnych" – dodaje Izabela Klim.

GWBM jest grupą zamkniętą, a nowi członkowie mogą być przyjęci do jej grona tylko za aprobatą wszystkich jej stron. Jak podkreślają założyciele grupy, nie jest ona alternatywą dla funkcjonującego na Podlasiu klastra obróbki metali.

- "Grupa powstała przy IPH to struktura zawiązana oddolnie, wynikająca z potrzeby kooperacji pomiędzy poszczególnymi, niekonkurencyjnymi przedsiębiorstwami, a koordynator działa w ich imieniu i na ich korzyść" – wyjaśnia Izabela Klim. – "Z kolei klaster ma otwarta formułę - mogą w nim uczestniczyć konkurujące ze sobą podmioty, jak też firmy około branżowe, co rozprasza efekt współpracy w wąsko wyspecjalizowanych obszarach".

Wspólnie podejmowane w ramach grupy przedsięwzięcia pozwalają również na bardziej efektywne poszukiwanie i zdobywanie nowych rynków zbytu, także eksportowych.

- "Podstawą koncepcji tworzenia grupy kooperacyjnej jest rozwinięcie wzajemnych relacji współpracy pomiędzy poszczególnymi firmami, ich dostawcami, podwykonawcami, klientami i usługodawcami. Efekt - to wyższa kolektywna wydajność, szersza umiejętność wdrażania innowacyjnych procesów i wytwarzania technologicznie zaawansowanych produktów" – dodaje koordynatorka grupy

 

Źródło: MASZ-MEDIA


 

Partnerzy